زلزله 6.1 ریشتری در ایلام، چهار استان را لرزاند

خانه / مطالب و رویدادها / زلزله 6.1 ریشتری در ایلام، چهار استان را لرزاند

زمین لرزه ای به بزرگای 6.1 در مقیاس امواج درورنی زمین (ریشتر) صبح امروز دوشنبه چهار استان ایلام، لرستان، خوزستان و مرکزی در غرب و جنوب غربی کشور را تکان داد.

به نقل از مرکز لرزه‌نگاری کشوری وابسته به مؤسسه ژئوفیزیک دانشگاه تهران، این زلزله در ساعت 7 و 2 دقیقه و 5 ثانیه رخ داد و کانون آن، سه کیلومتری مورموری، 36 کیلومتری موسیان و 41 کیلومتری دهلران در استان ایلام بود.

زمین‌لرزه‌ای که صبح امروز (دوشنبه) در مورموری استان ایلام به وقوع پیوست بخش‌هایی از استان‌های کرمانشاه، لرستان، مرکزی و خوزستان را نیز لرزاند.مؤسسه ژئوفیزیک دانشگاه تهران، بزرگای این زمین‌لرزه را شش و یک‌دهم درجه در مقیاس امواج درونی زمین (ریشتر) اعلام کرد.موسسه ژئوفیزیک دانشگاه تهران همچنین اعلام کرد: این زمین‌لرزه در عرض جغرافیایی 32.703 و طول جغرافیایی 47.695 به وقوع پیوسته است.این زمین لرزه تا کنون 2 پس لرزه به بزرگی 4 و 4 و 4و 8 و 4 و 2دهم ریشتر ساعات 7 و 23و 7 و 31 و 7و 41بامداد دقیقه داشت.مرکز این زمین لرزه همان مورمری است که روز گذشته هم به قدرت 4.6 و 4.9 ریشتر لرزیده بود. از دیشب تاکنون پس لرزه های کوچکتری هم در این منطقه ثبت شد.مرکز زمین شناسی آمریکا قدرت این زمین لرزه را 6.2 ریشتر عنوان کرده است.

زلزله 6.1 ریشتری در ایلام، چهار استان را لرزاند



خبر استاندار ایلام از احتمال وقوع تلفات در برخی روستاها


استاندار ایلام گفت: به علت زمین لرزه 4 و9 ریشتری دیشب در بخش مورموری و اطلاع‌رسانی بموقع رسانه، مردم دیشب را در بیرون از منازل خود به سر بردند.مروارید به واحد مرکزی خبر گفت: تاکنون هیچ گونه تلفات جانی از این زمین لرزه گزارش نشده است اما احتمال دارد در برخی روستاها تلفات داشته باشیم.


حادثه بزرگ


از سوی دیگر، سخنگوی سازمان امداد و نجات جمعیت هلال احمر از اعزام چهار تیم ارزیاب در پی وقوع زمین لرزه در “مورموری” خبر داد. حسین درخشان در گفت‌وگو با ایسنا، با تأیید خبر وقوع زلزله‌ای به بزرگی 6.1 ریشتر در اعماق درونی زمین در ساعت 7:2 صبح امروز گفت: با توجه به بزرگی حادثه، بلافاصله با امدادگران استان‌های لرستان، کرمانشاه و خوزستان برای اعلام آمادگی تماس گرفته شد.به گفته سخنگوی سازمان امداد و نجات جمعیت هلال احمر، در حال حاضر چهار تیم ارزیاب از استان ایلام به منطقه اعزام شده‌اند تا میزان خسارات مالی و جانی احتمالی را تخمین بزنند.وی همچنین در گفتگو با نسیم، با اشاره به اعزام شش تیم ارزیابی به منطقه زلزله‌زده “مورموری” در استان ایلام، از آماده‌باش استان‌های همجوار برای اعزام تیم‌های امدادی به منطقه خبر داد. درخشان افزود: ارتباط تلفنی برخی روستاهای واقع در منطقه زلزله‌زده قطع شده و بر اساس اطلاعات اولیه تاکنون ۴ مصدوم به مراکز درمانی منتقل شدند.


زلزله 6.1 ریشتری در ایلام، چهار استان را لرزاند +نقشه
نقشه کانون زلزله صبح امروز

اعزام نیروهای سپاه و بسیج به مناطق زلزله‌زده

زلزله 6.1 ریشتری در ایلام، چهار استان را لرزاند +نقشهفرمانده سپاه ناحیه آبدانان گفت: اولین اکیپ امدادرسانی سپاه به مناطق زلزله زده اعزام گردید.سردار محمدعلی جعفری، فرمانده سپاه ناحیه آبدانان در گفت‌وگو با “ایلام بیدار” با اشاره به زلزله 6.1 ریشتری در بخش مورموری از توابع شهرستان آبدانان گفت: به دنبال وقوع چند زمین‌لرزه و پس‌لرزه که از عصر دیروز در منطقه مورموری به وقوع پیوست، نیروهای امدادی بسیجیان و سپاه شهرستان آبدانان به حالت آماده‌باش درآمدند.

وی ادامه داد: عصر دیروز یک اکیپ برای بررسی وضع منطقه اعزام گردید که خوشبختانه تا دیشب هیچ‌گونه تلفات جانی گزارش نشده بود.فرمانده سپاه ناحیه آبدانان افزود: با وقوع زمین‌لرزه صبح امروز بلافاصله چند اکیپ از بسیجیان جامعه پزشکی به این مناطق اعزام شد.جعفری با تأکید بر اینکه تا این لحظه هنوز از تلفات جانی گزارشی دریافت نشده است، گفت: بر اساس آخرین اخبار دریافتی، این زمین‌لرزه خساراتی مالی به دنبال داشته است.




آمادگی استان مرکزی برای اعزام نیرو به ایلام

همچنین مدیر دفتر مدیریت بحران استانداری استان مرکزی گفت: لرزش زمین در این استان به حدی نبوده که خسارتی برجای بگذارد اما اغلب شهروندان آن را حس کردند.

وی که با ایرنا گفت‌وگو می‌کرد افزود: هنوز اطلاعاتی از خسارت‌های احتمالی زلزله ایلام مخابره نشده اما ستاد بحران استان مرکزی آمادگی کامل دارد در صورت نیاز به مناطق زلزله زده اعزام شود.


تلفات نداشته‌ایم

یکی از شهروندان ایلامی هم در خصوص وضعیت شهر مورموری پس از زلزله های روز گذشته و صبح امروز به اترک گفت: از دیروز که زمین‌لرزه‌های شدیدی در مورموری روی داد،‌ مردم به خارج از شهر رفته‌اند.

وی افزود: خرابی‌ها زیاد است ولی به شکر خدا تلفات جانی نداشته‌ایم.


ساختمان مخابرات آبدانان ویران شد/ قطع آب، برق، تلفن و وسایل ارتباطی

 وقوع زمین لرزه در شهرستان آبدانان استان ایلام سبب تخریب ساختمان مخابرات این شهرستان شده است.

به گزارش ایرنا، آب، برق و وسایل ارتباطی هم‌اکنون در شهرستان آبدانان قطع شده و امکان اطلاع از وضعیت مناطق روستایی میسر نیست.

در این زلزله شماری زخمی شده‌اند ولی تاکنون شواهدی مبنی بر کشته شده فردی در این حادثه طبیعی مخابره نشده است.

مردم شهر آبدانان و روستاهای بخش مورموری هم اکنون از ترس زمین‌لرزه در خیابان‌ها به سر می‌برند.

 زلزله جاده مورموری به دهلران را مسدود کرد

فرماندار دهلران با بیان این مطلب به خبرنگار ایرنا گفت: گروه های راهداری دهلران برای گشایش مسیر و تسهیل در عبور و مرور به این محور ارتباطی اعزام شده اند.

امیدعلی سبزی افزود: همچنین چندین دستگاه آمبولانس برای امدادرسانی به زلزله زدگان در مورموری اعزام شده است.

وی ادامه داد: مدیریت بحران استانداری کرمانشاه نیز آمادگی خود را برای امداد رسانی در صورت وقوع هرگونه زلزله احتمالی به این شهرستان اعلام کرده است.

زارع: پیش لرزه دیشب در ایلام، در کاهش تلفات زلزله امروز موثر بود

دکتر مهدی زارع عضو هیات علمی پژوهشگاه زلزله‌شناسی با بیان اینکه پیش لرزه ۴.۸ ریشتری در ساعت ۱۹:۱۷ دیروز در این منطقه موجب شد تا مردم دیشب را زیر سقف نمانند و این مساله کمک بزرگی برای کاهش تلفات زلزله امروز بود.

شمار زخمی های زلزله آبدانان به 50 نفر افزایش یافت

سید یارلله صیدی معاون فرماندار آبدانان گفت: شمار زخمی های زمین لرزه صبح امروز این شهرستان به 50 نفر افزایش یافته است. وی ادامه داد: خسارت زلزله مناطق روستایی بخش مورموری بین 15 تا 85 درصد برآورد می شود.

احتمال وجود تلفات در مورموری

محمدرضا مروارید استاندار ایلام، اظهار کرد: خسارت زلزله 6.1 ریشتری شهر مورموری در آبدانان سنگین بوده و تخریب‌های بسیاری به وجود آمده است اما هنوز آمار درستی از تلفات و مصدومان در دست نیست.وی افزود: در پی وقوع زلزله عصر روز گذشته در مورموری ستاد بحران به مردم اعلام کرد که در حالت آماده باش باشند و شب را در محل‌های امن بمانند.استاندار ایلام تصریح کرد: با این اعلام خوشبختانه میزان تلفات کم بوده و تلفات جانی تاکنون اعلام نشده است، هرچند که هنوز آمار درستی از تخریب‌ها و تلفات و مصدومان در دست نیست.

وی گفت: احتمال می‌رود که در روستاهای شهر مورموری تلفات فوتی داشته باشیم.

بازگشايی محور آبدانان به مورموری

این محور که بر اثر زمین لرزه 6 و یک دهم ریشتری صبح امروز در مورموری ، قطع شده بود ، لحظاتی پیش با کمک نیروهای اداره راه و شهرسازی شهرستان آبدانان بازگشایی شد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *