شرایط پذیرش توبه در قرآن

خانه / مطالب و رویدادها / شرایط پذیرش توبه در قرآن

تولیت آستانه مقدس حضرت معصومه(سلام الله علیها) با بیان اینکه در آیه ۶۴ سوره نسا سه شرط برای پذیرش توبه معین شده افزود: حضور خدمت رسول خدا(صلی الله علیه و آله و سلم )، طلب مغفرت از خدا و استغفار از سوی پیامبر(صلی الله علیه و آله و سلم )، سه شرط پذیرش توبه معرفی شده است.

حجت الاسلام و المسلمین سعیدی درجمع کارکنان مرکز خدمات حوزه‌های علمیه در ادامه سلسله مباحث عاشورایی خود و با اشاره به فرازهایی از زیارت‌نامه ائمه معصومین(علیه السلام)، بیان کرد: یکی از کارکردهای زیارت و حضور در حرم‌های اهل بیت (علیه السلام) طلب توبه و استغفار است.

60

وی ابراز داشت: انسان وقتی در محضر شریف ائمه معصومین(علیه السلام) که اسوه ما در همه چیز از جمله سبک زندگی اسلامی هستند قرار دارد و به مقام آنها نگاه می‌کند به کاستی‌های خود پی برده و به توبه و استغفار می‌پردازد.

امام جمعه قم با اشاره به آیه 64 سوره نسا گفت: وَ ما أَرْسَلْنا مِنْ رَسُولٍ إِلاَّ لِيُطاعَ بِإِذْنِ اللَّهِ وَ لَوْ أَنَّهُمْ إِذْ ظَلَمُوا أَنْفُسَهُمْ جاؤُکَ فَاسْتَغْفَرُوا اللَّهَ وَ اسْتَغْفَرَ لَهُمُ الرَّسُولُ لَوَجَدُوا اللَّهَ تَوَّاباً رَحيماً “ما هیچ پیامبری را نفرستادیم مگر برای این که به فرمان خدا، از وی اطاعت شود. و اگر این مخالفان ، هنگامی که به خود ستم می‌کردند و فرمان‌های خدا را زیر پا می‌گذاردند ) ، به نزد تو می‌آمدند و از خدا طلب آمرزش می‌کردند و پیامبر(صلی الله علیه و آله ) هم برای آنها استغفار می‌کرد خدا را توبه پذیر و مهربان می‌یافتند.”

وی با بیان این که در این آیه سه شرط برای پذیرش توبه معین شده افزود: حضور خدمت رسول خدا(صلی الله علیه و آله )، طلب مغفرت از خدا و استغفار از سوی پیامبر(صلی الله علیه و آله )، سه شرط پذیرش توبه معرفی شده است.

حجت الاسلام و المسلمین سعیدی با اشاره به کلمه “جاؤُکَ” در این آیه بیان کرد: اصل زیارت این است که به محضر رسول خدا(صلی الله علیه و آله ) بیاید و اینکه انسان از راه دور زیارت کند دارای ارزش هست ولی به آن “جاؤُکَ” نمی‌گویند.

وی بیان کرد: اهل بیت(علیه السلام) شهید شدند و خداوند حرم آنها را برای طهارت ما انسان‌ها قرار داد و اگر پس از تشرف به حرم پاک نشویم خسارت بزرگی برای انسان است.

امام جمعه قم تصریح کرد: عیب‌های آدم در حرم‌های اهل بیت(علیه السلام) بر طرف می‌شود و زائر در واقع در محضر امام یک فضا و موقعیتی برای اقرار به گناه و پاکیزه کردنش خودش پیدا می‌کند.

وی ادامه داد: دستگاه وجود مقدس حضرت محمد(صلی الله علیه و آله ) و آل محمد دستگاهی است که ظرفیت پذیرش توبه هر کس با هر مقامی و  هر گناهی هر چند که بزرگ باشد را دارد.

تولیت آستانه مقدس حضرت معصومه(س) با بیان اینکه اهل بیت(علیه السلام) موقعیت و مقامی نزد خداوند دارند که برخی از گناهان ما با وساطت آنها بخشیده می‌شود گفت: در باب حضرت آدم (علیه السلام) آمده که به نام پنج تن تمسک جست و توبه کرد، پس نام اهل بیت(علیه السلام) هم می‌تواند انسان را پاک کند.

وی در پاسخ به این شبهه که زیارت ائمه اطهار(علیه السلام) شرک است تأکید کرد: ما در زیارتگاه‌ها شرک نمی‌ورزیم بلکه می‌رویم خود را در محضر ائمه(علیه السلام) تطهیر می‌کنیم.

حجت الاسلام و المسلمین سعیدی لبیک به ندای اهل بیت(علیه السلام) و تجدید بیعت با آنها را یکی دیگر از کارکردهای زیارت‌نامه‌ها عنوان کرد و گفت: رفتن به زیارتگاه‌ها صرفاً برای گشتن و سیر و سفر نیست، ما به آنجا نمی‌رویم که تنها مشکل خود را حل کنیم، بلکه آنها به گردن ما حقی دارند و ما باید با آنها بیعت کنیم.

وی با اشاره به این که بیعت احکام و لوازمی دارد و هر کاری که خارج از رضای آنها باشد نباید انجام دهیم افزود: ائمه اطهار(علیه السلام) فرمودند، بیعت شما شامل شرایطی است و یکی از شرایط این است که گناه نکنید.

امام جمعه قم با بیان این که یک سری از کارهای اهل بیت(علیه السلام) به دست ما انجام می‌شود و در واقع وقتی به حرم مشرف می‌شویم به دنبال انجام یک مأموریت الهی هستیم گفت: بندگان خوب خدا موقعیت و ظرفیتی دارند که اگر از آن استفاده کنند امام زمان (عجل الله تعالی الفرج الشریف) از آنها راضی می‌شود و می‌توانند باری را از دوش ولی‌عصر(عجل الله تعالی الفرج الشریف) بردارند.

منبع :عقیق

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *