انقلابی که هر بار سفره مبارزه را در مسجدی نو پهن می‌کرد

شهید علامه مطهری؛ انقلابی که هر بار سفره مبارزه را در مسجدی نو پهن می‌کرد

خانه / انقلاب و دفاع مقدس / شهدا / ترور / شهید علامه مطهری؛ انقلابی که هر بار سفره مبارزه را در مسجدی نو پهن می‌کرد

مسجد پایگاه مبارزه مطهری بود و هربار که مسجدی از سوی ساواک بسته می‌شد وی مسجدی دیگر را برای ادامه مجاهدت خود برمی‌گزید و این روند همیشه ادامه داشت، چون مبارزه ادامه داشت.

آیت‌الله مرتضی مطهری؛ عضو شورای انقلاب، در دهه‌ی 50 از تریبون مسجد و منبر به مبارزه علیه نظام پهلوی مشغول بود.

وی با این اعتقاد كه باید برای بیداری افكار و هدایت جوانان كاری كرد و نگذاشت جوش‌وخروش آنان یكباره خاموش شود، سال‌ها از چهره‌های مهم مرتبط با مسجد هدایت و آیت‌الله سیدمحمود طالقانی بود و در آن سخنرانی می‌كرد.

گزارش‌های بر جای مانده از ساواك درباره فعالیت مطهری در این مسجد، نکات تامل برانگیزی دارد، برای نمونه در یكی از گزارش‌های ساواك آمده است «ساعت ۱۳ روز ۱۳۴۸/۹/۱۱ در مسجد هدایت واقع در لاله‌زار، مطهری، واعظ پس از اداء نماز ظهر روز مزبور، مشغول وعظ گردید و ضمن گفتن یك مسئله‌ی شرعی، یكی از مستمعین سؤال می‌‌نماید این مسئله فتوای كیست؟ مطهری اظهار داشت فتوای حضرت آیت‌الله خمینی است كه ناگهان حضار با صدای بلند سه مرتبه صلوات فرستادند.»

مطهری پس از كناره‌گیری از حسینیه‌ی ارشاد، در سال ۱۳۴۹ مسجدالجواد علیه السلام را به عنوان پایگاه فعالیت‌های خود انتخاب کرد و در این مسجد هم سخنرانی می‌كرد و هم كلاس‌های درس تفسیر داشت.

وی علت انتخاب این مسجد را چنین ذكر كرده است «برای اینكه مسجدالجواد علیه السلام كه دارای كتابخانه‌ی مهم و مسجد و تالار تبلیغ باشكوه است، به دست نااهل نیفتد و دستگاه دست روی آن نگذارد، اینجا آمده‌ام.»

با آمدن شهید مطهری به این مسجد و به‌دست گرفتن رهبری فعالیت‌های آن، این نهاد مذهبی به صورت یكی از مراكز اصلی سخنرانی‌های دینی ـ سیاسی درآمد، در این مسجد، علاوه بر آیت‌الله مطهری، افرادی مانند ابوالقاسم خزعلی، حسین نوری، محمد‌جواد باهنر، محمد‌ مفتح، محمد‌تقی فلسفی، علی دوانی و امامی كاشانی سخنرانی می‌كردند.

با بسته شدن مسجد الجواد علیه السلام شهید مطهری فعالیت‌ها و روشنگری‌های خود را در سایر مساجد تهران و برخی از شهرستان‌ها دنبال می‌كرد که مهم‌ترین این مساجد، ارگ و جاوید بود.

 مسجد جاوید كه محل استقرار شهید مفتح بود، یكی از محفل‌های مذهبی مطرح برای انقلابیون بود و شهید مفتح كه مبارزاتش علیه نظام شاهنشاهی معروف است، مستقیما از استاد مطهری رهنمود می‌گرفت و مطهری نیز بسیاری از اقدامات خود را به ‌دست وی انجام می‌داد.

جالب است بسیاری از آثار مطهری برگرفته از سخنرانی وی در مساجد است برای نمونه كتاب «انسان كامل» كه بعد از شهادت وی تنظیم و منتشر شد، محصول سخنرانی‌های آن شهید در مسجد جاوید تهران است.

از استاد مطهری برای سخنرانی در مساجد شهرستان‌های کشور نیز دعوت می‌شد، این موضوع ساواک را نسبت به سفرهای تبلیغی استاد نیز حساس كرده بود، یكی از این مساجد، مسجد امام علی علیه السلام در اصفهان بود كه از مراكز مبارزه علیه رژیم به شمار می‌رفت.

دایره‌ی فعالیت‌های مطهری فقط به مساجد داخل كشور محدود نمی‌شد وی از جمله افرادی بود كه به مسجد هامبورگ آلمان نیز كه مدتی محل استقرار شهید بهشتی بود، از نظر مذهبی و فرهنگی كمک می‌رساند.

سخن آخر اینکه، مساجد، پایگاه مبارزه مطهری بودند و هربار که مسجدی از سوی ساواک بسته می‌شد وی مسجدی دیگر را برای ادامه مجاهدت خود برمی‌گزید و این روند همیشه ادامه داشت، چون مبارزه ادامه داشت.

منبع: وسایت‌های‌ تبیان، پایگاه تخصصی مسجد و بنیاد علمی فرهنگی استاد شهید مرتضی مطهری

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *