صحن حضرت زهرا(سلام الله علیها) حرم مطهر حضرت علی(علیه السلام) افتتاح می‌شود

خانه / مطالب و رویدادها / صحن حضرت زهرا(سلام الله علیها) حرم مطهر حضرت علی(علیه السلام) افتتاح می‌شود

رئیس ستاد بازسازی عتبات عالیات خراسان‌رضوی گفت: همزمان با شب میلاد فرخنده یازدهمین اختر تابناک آسمان امامت و ولایت، حضرت امام حسن عسکری(ع)، صحن حضرت زهرا(س) حرم مطهر حضرت علی(ع) افتتاح می‌شود.

جعفر دهنوی اظهار داشت: همزمان با شب میلاد فرخنده یازدهمین اختر تابناک آسمان امامت و ولایت، حضرت امام حسن عسکری(علیه السلام)، صحن حضرت زهرا(سلام الله علیها) حرم مطهر حضرت علی(علیه السلام) افتتاح می‌شود.

وی افزود: هدف از اجرای این پروژه تأمین آسایش و رفاه حال زائران علوی و ارائه خدمات جانبی به آنها بوده است.

139404090023324015598104

رئیس ستاد بازسازی عتبات عالیات خراسان رضوی در رابطه با مساحت این صحن، خاطرنشان کرد: صحن حضرت زهرا(سلام الله علیها) حرم مطهر حضرت علی بن ابیطالب(علیه السلام) به مساحت  220 هزار و 830 متر مربع بوده که در سه حوزه زیارتی به مساحت 109 هزار متر مربع، غیرزیارتی عمومی به مساحت 979 هزار و 59 متر مربع و فضای جانبی به مساحت 138 هزار و 80 متر مربع بوده است و حدود 5 هزار متر از این فضا با هدایای اهدایی مردم خراسان رضوی ساخته شده است.

دهنوی تصریح کرد: کار ساخت این صحن در فروردین ماه سال 1392 آغاز شد و در دی ماه سال 1394 به پایان رسید و در این طرح روزانه 365 نفر مشغول به کار بودند که 130 نفر از آنها نیروهای سازمانی و 228 نفر هم پیمانکار بودند.

وی تأکید کرد: هزینه ساخت صحن حضرت زهرا(سلام الله علیها) حرم مطهر علوی 700 میلیارد تومان بوده است.

رئیس ستاد بازسازی عتبات عالیات خراسان رضوی با اشاره به ظرفیت‌های فراوان استان و عشق و ارادت بی‌بدیل مردم خراسان رضوی به خاندان عصمت و طهارت(علیه السلام) درباره میزان کمک‌های استان برای ساخت صحن حضرت زهرا(سلام الله علیها)، گفت: از مجموع 700 میلیارد تومان هزینه ساخت این صحن مبلغ یک میلیارد و 350 میلیون  تومان آن توسط مردم خیر و نیک اندیش خراسان رضوی تأمین شده است.

دهنوی تصریح کرد: البته این مبلغ، میزان هدایای نقدی‌ بوده که مستقیم از سوی مردم دریافت شده و سایر مبالغ اهدایی مانند مشارکت مردمی از طریق سامانه پیامکی همراه اول از سیستم استانی خارج بوده و توسط مسئولان کشوری ستاد بازسازی عتبات عالیات محاسبه می‌شود، همچنین از هدایای غیرنقدی مردم استان در این رابطه هم می‌توان به اهدای 1.5 کیلوگرم طلا اشاره کرد.

دهنوی گفت: برنامه بعدی ستاد بازسازی عتبات عالیات خراسان رضوی ساخت صحن امام رضا(علیه السلام) در حرم مطهر امام موسی کاظم(علیه السلام) و امام جواد(علیه السلام) در کاظمین است که صحبت‌های اولیه تمام شده و تفاهم‌نامه آن نیز به امضا رسیده است.

وی افزود: صحن امام رضا(علیه السلام) در زیربنایی به مساحت 34 هزار و 300 متر مربع در 2.5 طبقه ساخته می‌شود که این صحن در ضلع شرقی حرمین شرفین امامین کاظمین واقع شده است.

رئیس ستاد بازسازی عتبات عالیات خراسان رضوی در رابطه با زمان اجرای این طرح و مدت ساخت آن، خاطرنشان کرد: در حال حاضر آماده شروع به کار هستیم و طبق هماهنگی‌های صورت گرفته از ابتدای سال 1395 این کار آغاز می‌شود، اما مسئولان عراق و شهر کاظمین در بررسی نقشه‌های اجرایی این طرح هستند و منتظر تصمیم آن‌ها هستیم؛ ساخت این صحن از زمان شروع به کار در مدت 3 سال پیش‌‍بینی شده و بالغ بر 60 میلیارد تومان هم هزینه ساخت آن است که در 3 فاز ساخته می‌شود.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *