«محمد علی الحوثی» حاکم جدید یمن + عکس

خانه / مطالب و رویدادها / «محمد علی الحوثی» حاکم جدید یمن + عکس

«محمد علی الحوثی» حاکم جدید یمن + عکس

پس از اینکه حوثی‌ها در یمن قدرت را به دست گرفتند، فردی به نام «محمد علی عبدالکریم الحوثی» به عنوان رئیس دوره انتقالی برای دو سال آینده و حاکم این کشور معرفی شد.

وی، از خانواده عبدالملک الحوثی رهبر گروه حوثی‌ها است و یکی از نزدیکان او به شمار می‌رود.

نام محمد علی عبدالکریم الحوثی اولین بار در لیست کمیته موسوم به «نظارت انقلابی» که حوثی‌ها آن را پس از کنترل صنعاء در سپتامبر گذشته تشکیل دادند، شنیده شد.

این کمیته به رهبری وی، شماری از مقامات دولتی یمن را به اتهام فساد برکنار کرد. همچنین برخی از آن‌ها را به دادگاه‌ها فرستاد و علیه مقاماتی که به خارج پناه برده‌اند، حکم صادر کرد.

کمیته‌های انقلابی در نشست بزرگی که با حضور احزاب سیاسی در کاخ ریاست جمهوری صنعاء برگزار شد، اعلامیه قانون اساسی را که خواهان تشکیل شورای ملی به جای پارلمان و شورای ریاست جمهوری بود، قرائت کردند و مسوولان ذی ربط دوره انتقالی، نیز برای تشکیل دولت و به ثمر رساندن مفاد این اعلامیه طی دو سال تلاش خواهند کرد.

مردم یمن در بسیاری از استان‌ها و مناطق مختلف این کشو، کمی پس از صدور اعلامیه قانون اساسی توسط کمیته‌های انقلابی که شرایط مرحله انتقالی کشور را فراهم خواهد کرد، به جشن و شادمانی پرداختند. آسمان صنعاء و دیگر استان‌ها نیز شاهد نورافشانی بود.

مفاد بیانیه قانون اساسی یمن

۱ـ عمل به قانون اساسی کنونی ادامه خواهد داشت تا زمانی که با اعلامیه جدید تعارضی نداشته باشد.
۲ ـ موارد ذکر شده در این اعلامیه قوانین حکومت در مرحله انتقالی خواهد بود.
۳ ـ دولت ملزم به تامین حقوق و آزادی‌های عمومی است.
۴ ـ سیاست‌های خارجی کشور بر اساس حسن همجواری و دخالت نکردن در امور داخلی کشور استوار است و همچنین به کارگیری شیوه‌های مسالمت آمیز برای حل و فصل اختلافات و همکاری به منظور تحقق منافع مشترک به گونه‌ای که تمامیت ارضی و استقلال کشور را حفظ کند.
۵ ـ «کمیته عالی انقلاب» نماینده انقلاب یمن بوده و کمیته‌های انقلابی در شهر‌ها و شهرستان‌های مختلف زیر شاخه‌های این نهاد هستند.
۶ ـ با تصمیم کمیته انقلاب یک شورای ملی انتقالی که از ۵۵۱ نفر تشکیل شده است، جایگزین پارلمان قبلی خواهد شد و شورای ملی انتقالی از طیف‌هایی تشکیل شده است که در مجلس قبلی حضور نداشتند و نماینده‌های پارلمان سابق نیز حق پیوستن به آن را دارند.
۷ ـ آیین نامه داخلی شورای انتقالی نحوه عملکرد، حقوق و وظایف اعضای آن را مشخص خواهد کرد.
۸ ـ وظایف ریاست جمهوری در مرحله انتقالی به عهده یک شورای ریاست جمهوری متشکل از پنج عضو است که از سوی شورای ملی انتقالی انتخاب شده و کمیته انقلابی آن‌ها را تائید خواهد کرد.
۹ ـ آیین نامه داخلی شورای ریاست جمهوری نحوه عملکرد، حقوق و وظایف اعضای آن را مشخص خواهد کرد.
۱۰ ـ شورای ریاست جمهوری شخص واجدالشرایط را یا از شورای ملی انتقالی یا گروه‌های دیگر مامور تشکیل دولت خواهد کرد.
۱۱ ـ کمیته‌های انقلابی تدابیر لازم را برای حمایت از تمامیت ارضی، امنیت و استقلال کشور اتخاذ و از حقوق و آزادی‌های شهروندان دفاع خواهد کرد.
۱۲ ـ اختیارات شورای ملی انتقالی و شورای ریاست جمهوری در بیانیه‌های الحاقی بعدی اعلام خواهد شد.
۱۳ ـ مسئولان دولت انتقالی موظف هستند مرحله انتقالی را به مدت دو سال و بر اساس کنفرانس گفت‌و‌گو‌های ملی و توافق نامه صلح و شراکت ملی اداره کنند و از جمله وظایف دولت انتقالی بازنگری پیش نویس قانون اساسی جدید و همچنین اجرای همه پرسی در مورد قانون اساسی و برگزاری انتخابات پارلمانی و ریاست جمهوری است.
۱۴ ـ قوانین کنونی تا زمانی که با متن این بیانیه مغایرتی نداشته باشد، ادامه خواهد داشت.
۱۵ ـ این اعلامیه از تاریخ صدور آن قابل اجرا خواهد بود و ریاست کمیته‌های انقلابی را «محمدعلی الحوثی» به عهده خواهد داشت.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *