مداحان در مناطق آزاد اقتصادی چه می‌کنند؟

خانه / مطالب و رویدادها / مصاحبه و گفتگو / مداحان در مناطق آزاد اقتصادی چه می‌کنند؟

معاون دبیرخانه مناطق آزاد گفت: غیر از آمارهایی که در برخی نهادها در خصوص آسیب‌های اجتماعی ثبت شده است، آماری از آسیب‌های دیگر در دست نیست که قرارگاه ملی امداد اجتماعی در فاز اول «آمایش اجتماعی» را در دستور کار خواهد داشت.

مداحان در مناطق آزاد اقتصادی چه می‌کنند؟

هیاتمهدی حسین‌زاده، معاون فرهنگی، اجتماعی و گردشگری دبیرخانه مناطق آزاد و نماینده این نهاد در قرارگاه ملی امداد اجتماعی در گفت‌وگو با خبرنگار حوزه مسجد و هیأت خبرگزاری فارس با اشاره به آغاز کار این قرارگاه گفت: براساس قانون بیش از ۳۰ نهاد، سازمان و… در کشور مسئولیت و بودجه برای پیشگیری و مقابله با آسیب‌ها و مسائل اجتماعی دارند؛ اما در عمل، اتفاقی که باید بیفتد، یعنی در گام نخست، کنترل و توقف‌کردن رشد آسیب‌ها و مسائل اجتماعی و در گام دوم کاستن از آن‌ها به صورت مطلوب محقق نشده است.

برای جلوگیری از آسیب‌ها نیازمند احصای آمار دقیق هستیم

وی ادامه داد: این عملکرد نامطلوب دستگاه‌های گوناگون در این زمینه را دست‌کم می‌توان در دو سطح اصلی جای داد. یکی زیرساخت‌های لازم برای عمل و اجرا و دیگری، اقدام و عملکرد کافی و به‌جا و ثمربخش در این زمینه است. بدون شک، بخشی مهمی از زیرساخت‌های لازم برای کنترل و کاهش مسائل و آسیب‌های اجتماعی احصای آمارهای دقیق و هدفمند است.

حسین‌زاده افزود: در این نکته تردیدی نیست که برای یافتن راهکارهایی مناسب در این زمینه، به فهم دقیق و روشن و علمی این آسیب‌ها نیاز است و برای دست‌یافتن به این هدف، آمار دقیق و علمی و معتبر، بسیار ضروری است؛ اما متأسفانه در زمینه آمار با مشکلات بسیاری روبه‌رو هستیم. اول، به‌‌‌علت اظهار نکردن آمار از سوی مردم، برای مثال، در زمینه‌های کودک‌آزاری یا همسرآزاری یا حتی اعتیاد آمار ثبت‌شده با آمار واقعی تفاوتی بنیادین دارند. دوم، به‌علت محرمانگی این آمار از نظر نهادها و سازمان‌هایی است که این آمار را در اختیار دارند و در اختیار دیگر نهادها و سازمان‌ها نمی‌گذارند یا به‌سختی و بعد از گذشت زمان زیاد که گاهی عملاً این آمار ارزش خود را از دست داده‌اند.

مداحان در مناطق آزاد اقتصادی چه می‌کنند؟

قرارگاه ملی امداد اجتماعی در گام اول آمایش اجتماعی انجام می‌دهد

نماینده دبیرخانه شورایعالی مناطق آزاد در قرارگاه ملی امداد اجتماعی اضافه کرد: سوم اینکه غیر از آمارهایی که به‌صورت رسمی و قانونی در برخی نهادهای مربوط به ثبت می‌رسد، آماری از آسیب‌های دیگر در دست نیست که بتوان در پژوهش‌های اجتماعی از آن‌ها بهره برد و به‌عنوان مبنایی برای از آن‌ها استفاده کرد. لذا قرارگاه ملی امداد اجتماعی در فاز اول اقدامات خود «آمایش اجتماعی» را در دستور کار قرار داده است.

وی یکی دیگر از مشکلات مهم کشور در راه مبارزه با مسائل و آسیب‌های اجتماعی را مردمی‌نبودن رویکردها و عملکردها در این زمینه دانست و گفت: بدون شک، یکی از علل اصلی شکل‌گیری این وضعیت، اعتماد نکردن نهادها و سازمان‌های مسئول به مردم و نسپردن کارها به آن‌ها و نگه‌داشتن همه کارها در اختیار خود است.

مردم به مداحان اعتماد دارند

حسین‌زاده با اشاره به اینکه عموم مردم در زمینه‌های گوناگون توانمندی‌های بسیاری دارند و این را بارها در عرصه‌های گوناگون و در مقاطع مختلف به‌خوبی و به‌روشنی نشان داده‌اند. افزون بر اینکه، این رویکرد، یعنی افزایش نقش و سهم مردم در اداره کارها یکی از محورهای مهم برنامه‌های توسعه انسانی و همه‌جانبه است و از پشتوانه علمی و تئوریک قوی و پرحجمی برخوردار است. این موضوع در زمینه مسائل و آسیب‌های اجتماعی بسیار پررنگ‌تر است، به این معنا که مردم در این زمینه می‌توانند نقشی بسیار پررنگ‌تری ایفا کنند و در بسیاری از موقعیت‌ها حتی برای بیان واقعیت‌ها در این زمینه عموم مردم شاید به نهادها و سازمان‌های گوناگون کمتر اعتماد کنند؛ اما به افرادی از جنس خود بهتر و بیشتر اعتماد می‌‌کنند و واقعیت‌ها را با آن‌ها در میان می‌گذارند. مداحان از جنس مردم هستند و در این راستا مورد اعتمادند. باید در این زمینه به توانمندی‌های مردم به‌صورت ویژه توجه کرد و نهادها و سازمان‌های گوناگون باید بستر این حضور مؤثر را به‌خوبی فراهم سازند.

منبع: فارس

پایگاه اطلاع رسانی هیات رزمندگان اسلام

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *