salam-ya-fatima-zahra

منبر پیشنهادی ویژه ایام فاطمیه-محبّت و مودّت

خانه / آموزش / منبر پیشنهادی ویژه ایام فاطمیه-محبّت و مودّت

اگر حاجت حاجتمندی را بخاطر محبت به اهل بیت سلام الله علیهم ادا کردی، خود یک ابراز محبت به اهل بیت سلام الله علیهم است.

منبر پیشنهادی ویژه ایام فاطمیه-مودّت نسبت به اهل بیت

منبر پیشنهادی در ایام فاطمیه با موضوع ابزار مودت و محبت به اهل بیت سلام الله علیهم

یکی از معادلات این عالم اینچنین است که اگر کاری برای کسی انجام دادید، در ازای آن به شما پاداش و بهای آن کار را عطامی‌کنند. قانون عالم اینگونه است اگر به کسی لطفی شود، آن را جبران و تلافی می‌کند.

رسول مکرم اسلام صلّی الله علیه و آله وسلّم در راه تبلیغ دین از هیچ تلاشی فروگذار نبودند و آن قدر زحمت کشیدند که مردم و مسلمانان مدیون محبت ها و زحمات ایشان شدند.

نبی مکرم اسلام صلّی الله علیه و آله وسلّم از انسان‌ها مزد رسالت نخواستند و تنها چیزی که از مردم در مقابل اجر رسالت انتظار داشتند مودت و محبت نسبت به قربی بود.

 وقتی دقیق می شویم در معنا و مفهوم کلمه مودت، در میابیم همان محبتی است که انسان آن را به صورت علنی اظهار و ابراز نماید و به دیگران اعلام کند.

 منظور از قربی بر اساس فرمایشات پیغمبر صلّی الله علیه و آله وسلّم ، وجود مبارک حضرت امیرالمومنین علیه السلام، حضرت زهرا سلام الله علیها و فرزندان ایشان علیهم السلام است.

انسان باید مودت خود را در جایی هزینه کند که ارزش داشته باشد و چه جایی بهتر از مودت و محبت داشتن نسبت به خاندان عصمت و طهارت سلام الله علیهم که دارای ارزشی غیر قابل وصف است.

اعلان و ابراز مودت و محبت به  قربی،بر اساس آیات قرآن امری  واجب است و شیوه های مختلفی برای آن وجود دارد که اولین و کمترین روش اعلان مودت و محبت،  ابراز لسانی است.

  1. روش زبانی

 یکی از روش های زبانی مودت و محبت اهل بیت سلام الله علیهم، نامگذاری فرزندان به اسامی مبارک اهل بیت سلام الله علیهم است که هم  برکات زیادی در زندگی دارد و هم هویت اسلامی فرزندان حفظ می‌شود و هم اسامی اهل بیت سلام الله علیهم گسترش می‌یابد.

امروزه یکی از راه‌های تعظیم شعائر نامگذاری نیکوی فرزندان است.

 امروزه این خطر احساس می‌شود که دشمن با تغییر اسامی نوزادان شیعه به دنبال حذف اسامی اهل بیت سلام الله علیهم هستند چرا که معاویه نیز برای مبارزه با این فرهنگ از نامگذاری نوزادان به اسم علی ممانعت می‌کرد و بخشنامه صادر کرده بود که هر که نام اولادش را علی بگذارد حکومت حق دارد خانه را بر اهل خانه خراب کند.

شما وقتی از شخصی سوال می‌کنید، همین که می گوید نامم علی است فاطمه است حسین است میفهمی که هم مسلمان است و هم شیعه است در واقع یک شناسنامه‌ای است که هویت دینی و مذهبی شخص را بیان می کند.

منبر پیشنهادی ویژه ایام فاطمیه-محبّت و مودّت
منبر پیشنهادی ویژه ایام فاطمیه-محبّت و مودّت
  1. روش علمی

دومین روش جهت اعلان مودت و محبت به خاندان عصمت و طهارت علیهم السلام، دوستی علمی و روش علمی است که نوشتن کتاب و دفاع از اهل بیت سلام الله علیهم و همچنین بیان معارف اهل بیت سلام الله علیهم از مصادیق این روش است.

افرادی مانند علامه امینی صاحب کتاب الغدیر و شیخ آقا بزرگ تهرانی کتاب الذریعه و شیخ عباس قمی رحمت الله علیه کتاب سفینه البحار و … را کتابت نمودند.

 کسانی که قدرت کتابت ندارند باید در خصوص فضایل اهل بیت سلام الله علیهم کتب مختلف را مطالعه نمایند و عقاید خود را در مقابل شبهات فضای مجازی و وهابيت محکم نمایند.

در این روش گاهی جلسات وعظ و موعظه و جلسات علمی تشکیل شده و به واسطه مباحثه و گفتگو معارف اهل بیت سلام الله علیهم را کسب می کنند.

  1. نثار جان

 سومین روش داشتن مودت و محبت نیز از طریق جان است که امثال میثم‌تمار ها، مالک اشتر ها،  عمار یاسر ها و…نمونه بارز این روش هستند که با جان خود در راه دفاع از اهل بیت سلام الله علیهم به مبارزه پرداختند و امروزه نیز شهدای مدافع حرم برای حفظ حریم ولایت با داعش و گروه‌های تکفیری مبارزه می کنند.

  1. عملی و اخلاقی

 چهارمین روش اظهار محبت و مودت به اهل بیت سلام الله علیهم روش عملی است. خیلی از کارهایی که امروزه من و شما می توانیم انجام دهیم می‌تواند از این قسم باشد.

بانوان با داشتن حجاب و اقتدا به حضرت زهرا و حضرت زینب علیهما السلام و آقایان با چشم پوشی از نامحرم به صورت عملی محبت به اهل بیت سلام الله علیهم را نشان میدهند.

 خواندن نماز، عدم گرانفروشی توسط کاسبان خود یک راه ابراز مودت و محبت به اهل بیت سلام الله علیهم است.

 امانت داری مسئولین، عدم دست درازی به بیت‌المال و … از نمونه‌های بارز مودت عملی اهل بیت سلام الله علیهم است.

 هر کسی می تواند با اعمال و رفتار خود مودت خود را ثابت کند. انجام واجبات، اقامه نماز، و ادای دیون مالی، خمس و زکات از این قسم است.

  1. مودت از راه اجتماعی

 حل مشکلات شیعیان و باری از دوش مردم برداشتن.

  1. از راه اقتصادی و مالی

هر کسی به اندازه ی توان‌ مالی‌ خود خدمت کند، مثلا پرداخت خمس و زکات.

  1. راه زیارت قبور

 امام رضا علیه السلام فرمودند: شما با امام عهدی دارید و آن زیارت قبور ماست.

منبر پیشنهادی ویژه ایام فاطمیه-محبّت و مودّت
منبر پیشنهادی ویژه ایام فاطمیه-محبّت و مودّت
  1. بر پایی مجالس

هشتمین راه برپایی مجالس اهل بیت سلام الله علیهم است. امام باقر سلام الله علیه فرمودند: مجلسی که شما برای ما برپا میکنید دوست داریم حتی اگر مجلس با اندک نفرات باشد.

  1. اظهار برائت از دشمنان اهل بیت سلام الله علیهم

نهمین راه ابراز و اظهار برائت از دشمنان اهل بیت علیهم السلام است.

انی سلمُُ لمن سالمکم و حرب لمن حاربکم.

  1. عاطفی

دهمین راه با گریه کردن و تباکی برای اهل بیت سلام الله علیهم در مجالسشان، اظهار محبت می کنیم.

در این قسم، اگر شما مشکل شیعیان و محبین را بر طرف کردید در واقع اظهار محبت به اهل بیت سلام الله علیهم کردید.

اگر حاجت حاجتمندی را بخاطر محبت به اهل بیت سلام الله علیهم ادا کردی، خود یک ابراز محبت به اهل بیت سلام الله علیهم است.

اگر به خاطر محبت اهل بیت سلام الله علیهم کمک کردی و از لحاظ عاطفی، محبت نمودید، این محبت شما یک نوع مودت و محبت به اهل بیت سلام الله علیهم است.

در پایان حدیثی را محضرتان تقدیم می کنم که از زبان جبرئیل نقل شده است که فرشتگان سه کار را دوست دارند که اگر به زمین بیایند انجام دهند:

اول به مردم آب بدهند.

دوم حاجت مردم را برآورده کنند.

سوم عیب مردم را بپوشانند.

تنظیم: روح الله مومنیان

پایگاه اطلاع رسانی هیات رزمندگان اسلام

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *