نائبان خاص حضرت مهدی عجل الله تعالی فرجه الشریف| حسین بن روح نوبختی

خانه / قرآن و عترت / عترت / ستارگان هدایت / امام زمان (عجل الله تعالی فرج الشریف) / نائبان خاص حضرت مهدی عجل الله تعالی فرجه الشریف| حسین بن روح نوبختی

سومین نائب خاص امام زمان علیه السلامابوالقاسم حسین بن روح نوبختی بود، بعضی او را اهل قم می دانند چون در سخن گفتن به زبان اهالی آبه (نزدیک قم) سخن می گفت، او قبل از نیابت ، وکیل نائب دوم امام زمان علیه السلام بود و ماهانه سی دینار دریافت می کرد، او مسئول اتصال بین وکلاء و نائب دوم بود.

نائبان خاص حضرت مهدی عجل الله تعالی فرجه الشریف| حسین بن روح نوبختی (۳۰۵- ۳۲۶)

سومین نائب خاص امام زمان علیه السلام ابوالقاسم حسین بن روح نوبختی بود، بعضی او را اهل قم می دانند چون در سخن گفتن به زبان اهالی آبه (نزدیک قم) سخن می گفت، او قبل از نیابت، وکیل نائب دوم امام زمان علیه السلام بود و ماهانه سی دینار دریافت می کرد، او مسئول اتصال بین وکلاء و نائب دوم بود.

او از خاندان آل فرات بود و این خاندان مقام بلندی در حکومت داشت، تا زمانی که حکومت آنها را از کار بر کنار کرد، و حسین بن روح هم زندگی سختی پیدا کرد و حتی مدتی هم زندانی شد به علت آنکه او را متهم به همکاری با قرامطه کردند. او وقتی به مقام نیابت رسید رعایت تقیه را دو برابر کرد به طوری که کسانی فکر می کردند او از اهل سنت است. او چنان رازدار بود که ابن نوح می گوید: از علمای شیعه شنیدم که می گفتند: از ابوسهل نوبختی پرسیدند: چرا حسین بن روح نیابت را به دست آورد؟ ولی تو به دست نیاوردی؟ او جواب گفت: ائمه بهتر می دانند چه کسی را نائب خود قرار دهند، من کسی هستم که با دشمنان مباحثه و مناظره می کنم و اگر من مثل ابوالقاسم مکان امام زمان علیه السلام را می دانستم زمانی که در مباحثه می ماندم برای آنکه سخنم را اثبات کنم جای آن حضرت را می گفتم، در حالی که ابوالقاسم این طور نیست و اگر امام زمان علیه السلام زیر جامه اش باشد و او را با قیچی پاره پاره کنند امام را به دشمنان نشان نمی دهد. او حدود ۲۱ سال نیابت امام زمان علیه السلام را به عهده داشت و در سال ۳۲۶ قمری از دنیا رفت و او را در نوبختیه در خانه ای دفن کردند و حالا در بغداد قبر او محل رفت و آمد شیعیان می باشد.

منابع: جاسم حسین/ تاریخ سیاسی غیبت امام دوازدهم/ ص ۱۹۲٫ – صدر/ تاریخ الغیبه الصغری / ص ۴۱۱٫ – همان.

پایگاه اطلاع رسانی هیأت رزمندگان اسلام

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *