نخستین رجعت کننده -امام حسین

نخستین رجعت کننده در قیام حضرت مهدی

خانه / قرآن و عترت / عترت / ستارگان هدایت / امام حسین (علیه السلام) / نخستین رجعت کننده در قیام حضرت مهدی

از حوادث عصر ظهور امام زمان عج الله تعالی فرجه رجعت ائمه اطهار است و اولین کسی که رجعت می‌کند امام حسین علیه السلام است که البته ایشان دو بار رجعت می‌کنند که در دومین رجعت خود پس از غسل دادن و تجهیز پیکر مطهر حضرت حجت عج الله تعالی فرجه، خود حاکمیت و سلطنت عالم را به عهده می‌گیرند.

نخستین رجعت کننده در قیام حضرت مهدی عج الله تعالی فرجه

رجعت به معنای بازگشت به دنیای پس از مرگ است. که به اعتقاد شیعه در عصر ظهور حضرت مهدی عج الله تعالی فرجه اتفاق می‌افتد.برخی از انسان‌های پاک و خالص و افراد خالص در شرک و کفر به دنیا باز می‌گردند.  و به این طریق حاکمیت و مرجعیت سیاسی و علمی اهل بیت علیهم ‌السلام در عالم به وجود می‌آید. یکی از رجعت‌های ویژه و ممتاز رجعت سرور و سالار شهیدان حضرت اباعبدالله الحسین علیه السلام است. که در روایات بسیاری به عنوان اولین رجعت کننده معرفی شده‌اند. در این نوشتار به بررسی این روایات و چگونگی، تعداد رجعت امام حسین علیه السلام و اهداف و برنامه‌های حضرت پس از رجعت می‌پردازیم.

ابی الخطاب و حمران بن اعین خبر می‌دهند که امام صادق علیه السلام فرمودند: «اول کسی که زمین برای او شکافته می‌شود و به دنیا باز می‌گردد حسین بن علی علیه السلام است. رجعت عمومی نیست،بر نمی‌گردد مگر کسی که محض در ایمان یا در شرک باشد». عقبه می‌گوید: از امام صادق علیه السلام سؤال شد آیا رجعت حق است؟ حضرت فرمودند: «آری» گفته شد: اولین کسی که از زمین خارج می‌شود کیست؟ فرمود: «حسین علیه السلام است که از پس قدم قائم خارج می‌شود».

رجعت امام حسین - نخستین رجعت کننده در قیام حضرت مهدی عج الله تعالی فرجه
رجعت امام حسین – نخستین رجعت کننده در قیام حضرت مهدی عج الله تعالی فرجه

آن چه که از این روایت و روایات دیگر بدست می‌آید رجعت امام حسین علیه السلام به ظهور حضرت مهدی عج الله تعالی فرجه متصل است.به گونه‌ای که عصر ظهور با عصر رجعت همزمان است. چنان‌که خود سیدالشهدا علیه السلام فرمودند: «رجعت من با بازگشت امیرالمومنین علیه السلام و قیام قائم همزمان خواهد بود».

همراهان امام حسین علیه السلام در رجعت

از بررسی روایات مشخص می شود که در هنگام رجعت امام حسین علیه السلام دسته ای از انبیاء الهی و اصـحاب ایـشان به دنیا باز خواهند گشت. امام صادق علیه السلام فرمودند: امام حسین با هفتاد و دو تن از یاران و اصحابشان که با حضرت در کربلا شهید شده بودند،به دنیا بر می گردند و رجعت می کنند. در حـالی که لبـاس سفید پوشیده اند و هفتاد پیغمبری که با حضرت موسی بن عمران برانگیخته شدند. آن وقت حضرت قائم انگشترش را به او می سپارد و بمردم اعلان می کنند که امام حسین با یارانش قـیام نـموده اند تـا اهل ایمان تردید ننمایند. و بـدانند که او دجـال و شـیطان نیست،بلکه او امامی است که در دسترس مردم است. و چون یقین کردند او امام حسین علیه السلام می باشد تردید نخواهند کرد.

تعداد رجعت‌های امام حسین علیه السلام

از روایات بدست می‌آید که امام حسین علیه السلام دارای دو رجعت است و بازگشت ایشان در اواخر عمر حضرت مهدی عج الله تعالی فرجه نیز تکرار خواهد شد. در روایت معتبر نقل شده است که جابر جعفی می‌گوید: از امام باقر شنیدم که فرمودند:  «به خدا سوگند یکی از ما اهل بیت علیهم‌السلام پس از مرگ خود سیصد سال حکومت می‌کند و نه سال هم بر آن می‌افزاید.» عرض کردم این حکومت در چه زمانی خواهد بود، فرمود: « پس از قائم» عرض کردم قائم چند سال حکومت می‌کند. فرمود: «نوزده سال، آن‌گاه منتصر(حسین) خروج می‌کند و برای حسین و اصحابش خون‌خواهی می‌کند. پس می‌کشد و اسیر می‌کند. تا سفاح (امیرالمومنین) خروج می‌کند.»

در روایتی آمده است:« آن‌گاه منتصر که حسین علیه السلام است،خروج می‌کند و برای خود و اصحابش خون‌خواهی می‌کندتا سفاح که امیرالمومنین علیه السلام است خروج می‌کند». از همین رو علامه مجلسی می‌نویسد: «ظاهرا مراد از منتصر، حسین علیه السلام و مراد از سفاح، امیر مؤمنان علیه السلام است».

محمدرضا اکبری از محققان و پژوهشگران در حوزه مهدویت در این باره می‌نویسد: «اگرچه استعمال کلمه «یخرج» در روایت، تنها به معنای رجعت نیست و به معنای قیام می‌تواند باشد. اما از مجموع روایات بدست می‌آید که خروج در روایت به معنای رجعت است به ویژه اینکه در مدت حکومت امام زمان عج الله تعالی فرجه که پس از جنگ پیروزمندانه او که امام حسین علیه السلام هم در آن حضور دارد، تحقق می‌یابد.سخنی از حسین بن علی علیه السلام مطرح نیست و این بیانگر آن است. که آن حضرت پس از رجعت خود در آغاز عصر ظهور به همراه سایر ائمه از دنیا می‌روند و در پایان حکومت مهدوی دو باره رجعت می‌کنند». به این ترتیب می‌توان برنامه‌ها و کارهای سیدالشهدا علیه السلام را در دو رجعت اول و دوم به این شکل تقسیم کرد:

رجعت اول و یاری رساندن به حضرت مهدی عج الله تعالی فرجه و انتقام از دشمنان

اولین برنامه سیدالشهدا علیه السلام در رجعت اول،یاری کردن حضرت مهدی عج الله تعالی فرجه و کمک به پیروزی نهضت مهدوی است. و جهانی سازی اسلام و انتقام از دشمنان خدا و دین خداست. چنان‌که امام صادق علیه السلام می‌فرمایند: « اولین کسی که به دنیا باز می‌گردد. حسین بن علی علیه السلام و اصحاب او و یزید بن معاویه و یاران او است. پس بدون کم و کاست آن‌ها را به قتل می‌رساند».

رجعت دوم و تغسیل به خاک سپاری حضرت مهدی عج الله تعالی فرجه و آغاز حکومت حسینی

به اعتقاد شیعه وقتی امام معصومی از دنیا می‌رود انجام امور و تغسیل و تجهیز او بر عهده‌ امام معصوم دیگر است. از امام صادق علیه السلام نقل شده است که فرمودند:«حسین در میان اصحابش که با او کشته شدند می‌آید و هفتاد پیامبر با او خواهند بود،همان گونه که آن‌ها با موسی بن عمران هم مبعوث شدند. آن‌گاه قائم انگشتر را به او می‌دهد و حسین علیه السلام همان کسی است که او را غسل می‌دهد و کفن و حنوط می‌کند و در قبرش می‌گذارد». و به این ترتیب پس از امام زمان، حاکمیت و سلطنت حضرت ابا عبدالله الحسین علیه السلام و حکومت حسینی آغاز می‌شود.و بنابر روایت موثقی که از امام باقر علیه السلام نقل شد. مدت حکومت حضرت 309 سال است. هرچند برخی از علماء مدت حکومتشان را تا پنجاه هزار سال نقل کرده‌اند. که ذکر این ارقام بدون سند و و فاقد اعتبار است.

نتیجه آن‌که، امام حسین علیه السلام اولین شخصی است که مقارن با ظهور حضرت حجت رجعت می‌کند و حضرت را یاری می‌رساند. سپس از دنیا رفته و در اواخر حکومت مهدوی مجدداً رجعت می کند. پس از تغسیل و دفن حضرت مهدی عج الله تعالی فرجه حاکمیت ایشان آغاز شده در تحت لوای حکومت حسینی مردم به زندگی پاک و شاد خود ادامه خواهند داد.

منبع: حوزه

پایگاه اطلاع رسانی هیات رزمندگان اسلام

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *