نخستین گردهمایی مجمع اروپایی بانوان پیرو اهل بیت علیهم السلام

خانه / مطالب و رویدادها / نخستین گردهمایی مجمع اروپایی بانوان پیرو اهل بیت علیهم السلام

اوّلین گردهمایی مجمع اروپایی بانوان پیرو اهل البیت علیهم السلام در مرکز اسلامی هامبورگ برگزار شد

اوّلین گردهمایی مجمع اروپایی بانوان پیرو اهل البیت علیهم السلام در روز شنبه 6 مای 2017 برابر با 16 اردیبهشت  1396 در مرکز اسلامی هامبورگ برگزار شد.

این همایش یک روزه با حضور بیش از 100 بانوی فعّال در زمینه نشر و گسترش مکتب اهل البیت علیهم السلام از کشورهای مختلف اروپایی از جمله: هلند، بلژیک، سوئد، ایتالیا، فرانسه، انگلستان، بوسنی، فنلاند، دانمارک، سوئیس و نیز شهرهای مختلف آلمان با هدف انعکاس فعالیت­های بانوان مسلمان اروپا، ایجاد یک مجمع تخصصی برای رساندن آرمان ها و شعارهای اصلی مکتب اهل البیت علیهم السلام و برگزاری انتخابات برای تشکیل هیئت مدیره برگزار شد.

برخی از سخنزانان این همایش عبارت بودند از:

 حجت الاسلام والمسلمین رمضانی؛ امام و مدیر مرکز اسلامی هامبورگ

 حجت الاسلام موسوی؛ معاون مرکز اسلامی هامبورگ

خانم دکتر رکن آبادی؛ رئیس اداره زنان و کودکان مجمع جهانی اهل بیت

خانم موسوی پاينده؛ دبير نخستین گردهمایی این مجمع

سخنرانی رئیس اتحادیه اروپایی علما و تئولوگ های شیعه

در مراسم افتتاحیه این نشست حجت الاسلام والمسلمین رمضانی، رئیس اتحادیه اروپایی علما و تئولوگ های شیعه با اشاره به ویژگی های عاطفی بانوان، از ایشان به عنوان محور کانون گرم خانواده یاد کرد و افزود: با توجه به اینکه عنصر عاطفه و احساسات در طبیعت بانوان بسیار قوی تر از مردان است، به طور قطع آنان می توانند محور تربیت باشند و نباید از این نقش مهم و تاثیرگذار غافل بود. اگر زنان به عنوان مربّی در خانواده موفق باشند، تاثیرات عمیق و شگرفی را در جامعه نیز بر جای خواهند گذاشت. جایگاه زن در اسلام، جایگاهی ویژه و ممتاز است؛ به گونه ای که زن، نقشی اساسی و بی بدیل در رشد جامعه ایفا می کند. جامعه جهانی امروز تشنه آن است که بار دیگر این نقش مهم در جوامع مختلف به زنان برگردانده شود.

بیانیه پایانی

در پایان این گردهمایی، اعضای هیئت رئیسه مجمع اروپایی بانوان پیرو اهل البیت علیهم السلام از طریق انتخابات معیّن گردیده و سپس اوّلین گردهمایی این مجمع با قرائت بیانیه به کار خود  پایان داد.

بیانیه پایانی نخستین گردهمایی مجمع اروپایی بانوان پیرو اهل البیت علیهم السلام

بسم الله الرحمن الرحیم

وَالْمُؤْمِنُونَ وَالْمُؤْمِنَاتُ بَعْضُهُمْ أَوْلِيَاءُ بَعْضٍ يَأْمُرُونَ بِالْمَعْرُوفِ وَيَنْهَوْنَ عَنِ الْمُنكَرِ وَيُقِيمُونَ الصَّلاَةَ وَيُؤْتُونَ الزَّكَاةَ وَيُطِيعُونَ اللّهَ وَرَسُولَهُ أُوْلَـئِكَ سَيَرْحَمُهُمُ اللّهُ إِنَّ اللّهَ عَزِيزٌ حَكِيمٌ ؛ التوبة/71

ومردان مؤمن و زنان مؤمن دوستان یکدیگرند. به نیکی فرمان می­دهند و از ناشایست باز می­دارند و نماز می­گزارند و زکات می­دهند و از خدا و پیامبرش فرمانبرداری می­کنند. خداوند اینان را رحمت خواهد کرد، خداوند شکست ناپذیر و حکیم است.

پروردگار مهربان را حمد و سپاس می­گزاریم که به توفیق و عنایتش در آستانه­ی میلاد آخرین ودیعه­ی الهی امام عصر عجّل اللّه تعالی فرجه الشریف و ماه عظیم رمضان که ماه معنویت و بازگشت به هویت الاهیِ انسان است، به عنوان زنان مسلمان اروپا، با یاد پیامبر اعظم صلّی اللّه علیه وآله وسلّم و اهل بیت عصمت و طهارت علیهم افضل صلوات المصلّین، در مسجد دیرپای امام علی علیه السلام هامبورگ گردهم آمدیم تا با افتخار و مسرّت، تشکیل مجمع اروپایی بانوان پیرو اهل البیت علیهم السلام را اعلام نماییم.

از تفضّلات الهی در نخستین گردهمایی مجمع اروپایی بانوان پیرو اهل البیت علیهم السلام در طی دو روز گذشته، انجام معارفه و رایزنی بین بانوان حاضر بود که به برگزاری انتخابات جهت تعیین هیأت رئیسه و دبیر برای مجمع انجامید. اینک در پایان نخستین گردهمایی،­ طبق آنچه در نشست­های تخصّصی مورد بررسی قرار گرفت، مجمع اروپایی بانوان پیرو اهل البیت علیهم السلام بر نکات زیر تأکید می ورزد:

 1ـ بر اساس متن قرآن کریم و منطق اهل البیت علیهم السلام، آموزه­های دین حنیف اسلام دارای نگاهی جامع، عقلانی و معنویت­گراست که در آن تبعیض جنسیتی جایی ندارد و در عین حال وظایف هر گروه، متناسب با اهداف طبیعی به نحو شایسته تعریف شده است. از این­رو مجمع اروپایی بانوان پیرو اهل البیت علیهم السلام از کلیه­ی اندیشمندان مکاتب و مجامع دانشگاهی و نیز اصحاب رسانه برای تلاش جهت فهم عمیق تر از چنین رویکرد و تفسیری از اسلام و مطالعه و تحقیق و پژوهش درباره­ی آن دعوت به عمل می­آورد؛ چرا که معتقد است آشناشدن با این آموزه­های والا می­تواند سبب رفع بسیاری از سوء تفاهم­ها و پیش داوری­ها گردد و سلامت و امنیت مذهبی جامعه را ارتقاء بخشد.

 

2ـ زنان مسلمان بر اساس آموزه­های قرآن و اهل البیت علیهم السلام در تاریخ پرفراز و نشیب بشر همیشه نقش آفرین بوده و در بسیاری از موارد به عنوان نیروی محرّک اصلی در تحوّلات مثبت و پیشرفت­های جامعه عمل کرده اند. در اروپا نیز بی شک حضور مسلمانان، یک حقیقت و فرصت تاریخی ارزشمند است و زنان مسلمان به عنوان بخشی از این جامعه می­توانند منشأ خدمات بسیاری باشند. بر این اساس از عموم مجامع تصمیم­گیر و دُوَل اروپایی می­خواهیم با روشن­بینی و واقع­نگری، زمینه تحقّق این مهم را فراهم آورند تا جامعه بتواند از انرژی و ظرفیت عظیم موجود در این قشر در ابعاد علمی، پژوهشی، آموزشی، بهداشتی، خدماتی و فعالیت­های ­اقتصادی بهره مند گردد

 3ـ از رسانه­های دیداری، شنیداری و نوشتاری انتظار داریم حقایق جامعه زنان مسلمان را بدون غرض ورزی و به صورت منصفانه به نمایش بگذارند و با پرهیز از منفی­نگری، از پیشرفت­ها و خدمات جامعه زنان مسلمان در اروپا و سایر نقاط دنیا، گزارش­های مستند و علمی، تهیه و منتشر نمایند؛ چرا که معتقدیم اگر حقایق به درستی نشان داده شود در بسیاری از زمینه­ها، زنان مسلمان با آرامش و نشاط معنوی خود می­توانند، الگوى مناسب و موفق زندگی براى زنان غیر مسلمان باشند.

 4ـ  احترام به قوانین اجتماعی از تعالیم اهل البیت علیهم السلام است که همیشه و همه جا بر آن تأکید می ورزیم و در مقابل، انتظار داریم حقوق مشروع مذهبی زنان مسلمان به ویژه در خصوص حق انتخاب حجاب و پوشش اسلامی در همه فضاهای آموزشی و کاری، بی کم و کاست مورد تصویب قرار گیرد و از رفتارهای پوپولیستی برای ایجاد هراس نسبت به حجاب و تحمیلی خواندن آن اجتناب گردد.

 5ـ اسلام از روز اوّل بر کرامت و ارزش والای زنان صحّه گذشته و آنان را تا بالاترین حد ممکن ستوده است. این در حالی است که برخی از مشرب های فکری غالب در برخی از مقاطع تاریخی اروپا، نگاه­های نابرابر و حتی تحقیرآمیزی نسبت به زنان داشته اند که گاهی قلم و بیان از گفتن آن شرم دارد. و امروزه که بر اثر آن تجربه تاریخی و مشاهده ظلم، اسارت، کوتاهی و تفریط نسبت به بانوان که در قرون متمادی روا داشته شد، خوشبختانه شعار دفاع از حقوق زنان از همه جا به گوش می­رسد. امّا این بار بجای خطر تفریط­، به وضوح خطر افراط در مسائل زنان قابل مشاهده است. در این راستا، استفاده ابزاری و تبلیغاتی از زنان و کودکان به مثابه تحقیر عملی بانوان قابل توجّه است که باید از آن به عنوان بردگی نوین و امری دون شأن والای زن یاد کنیم. لذا مشفقانه نسبت به عواقب چنین فهمِ ناروایی از حقوق و آزادی زنان که در حقیقت، برای عائله بشری، خانه ­خراب­کن است، به صورت جدّی هشدار می­دهیم.

 6ـ اهتمام به کانون گرم خانواده و سنّت دیرین ازدواج، به عنوان سالم­ترین فضا برای پرورش انسان مورد تأکید ماست؛ چرا که طبق آموزه-های وحیانی، دامن پاکِ مادران است که انسان­های شایسته و ماندگار برای بشریت به ارمغان می آورد. لذا پاس­داشت مقام مادر و همسر از ضرورت­هایی است که در دنیای مدرن به طور مستمر بلکه مضاعف باید در صدر توجّهات قرار گیرد؛ چرا که در غیر این صورت بحران­های هویتی در درون انسان­ها، جامعه بشری را به زانو در خواهد آورد. در این رابطه بار دیگر به قدر و ارزش خانه، خانواده و تربیت نسل تأکید می ورزیم و نیز از هر آنچه که در مقابل این روند صحیح فطری و عقلی قرار گیرد، تبرّی می­جوییم.

 7ـ اسلام و مکتب اهل البیت علیهم السلام مکتب اعتدال و عقلانیت است و افراط و تفریط در آن جایی ندارد. مجمع اروپایی بانوان، با صراحت هرگونه حرکت افراطی را که به اسم مقدس اسلام انجام می شود محکوم کرده و آن را در راستای پروژه­ی اسلام هراسی می داند که توسط دست های پنهان و با مدیریت مخفی طرّاحی و اجرا می گردد. لذا مصرّانه نسبت به ریشه یابی، شناسایی و مجازات کسانی که به طور مباشر یا غیرمباشر در این اقدامات شرم آور مانند آتش زدن مسجد امام علی علیه السلام سوئد، و کشتار ناجوانمردانه مردم در اماکن مختلف اروپا و سایر نقاط دنیا نقش ایفا می­کنند، خواستار تحقیق و اعلام نتایج مشخص و ملموس، برای تنویر افکار عمومی است.

 8ـ آنچه با چراغ سبز و احیاناً مشارکت برخی حکّام غربی در منطقه غرب آسیا و شمال آفریقا در جریان است مانند بمباران یمن و سوریه، سرکوب، دستگیری و اعدام های بی حساب و کتاب در عربستان، و محاکمه و زندانی یا اخراج های موذیانه در بحرین، و از جمله محاکمه عالم جلیل القدر آیت الله شیخ عیسی قاسم از نمونه های تأسف باری است که تاریخ بشر کمتر به خود دیده است. بدین وسیله نگرانی عمیق خود را از این امور اعلام داشته و از مجامع جهانی و سازمان ملل می­خواهیم برای توقف جرم و جنایت و برقراری عدالت و تأمین امنیت انسان های بی گناه به ویژه زنان و کودکان، بر تلاش­های صادقانه بیفزایند.

 9ـ ماه شعبان المعظّم که ایام میلاد منجی عالم بشریت است و ماه مبارک رمضان که در پیش روست، فرصت مناسبی برای معرّفی ابعاد علمی، معنوی، عرفانی و اخلاقی اسلام و حرکت منطقی اهل البیت علیهم السلام برای مسلمانان و غیر مسلمانان به شمار می رود. برگزاری جلسات ویژه­ی بانوان جهت تبین دیدگاه­های صحیح و عقلانی اهل البیت علیهم السلام از یک سو و نقد دیدگاه های انحرافی و جریان های تکفیری و جهادی از سوی دیگر برای زنان و دختران اروپایی از اهم روشنگری هاست؛ چراکه اگر دین خدا به درستی معرفی گردد، همگان با وظایف الهی و انسانی خود بهتر آشنا خواهند شد. لذا از عموم بانوان فعال سراسر اروپا تقاضا می­شود، ضمن برگزاری جلسات ویژه زنان در مناطق خود، با عضویت و معرّفی فعالیت­ها در سامانه مجمع اروپایی بانوان، در نهضت بیداری زنان مسلمان و هم افزایی تجارب ارزشمند خود، اهتمام ورزند و مشارکت گسترده داشته باشند.

 10ـ در پایان بر تبعیت خود از مراجع معظم تقلید به ویژه مرجع اعلای شیعه تاکید می کنیم و از مرکز اسلامی هامبورگ به ویژه امام محترم مرکز حضرت آیت الله دکتر رمضانی و مجموعه همکاران، که با همّت و تلاش خود زمینه این گردهمایی با شکوه را فراهم ساختند، تقدیر و تشکّر می نماییم.

 و السلام علیکم و رحمة الله و برکاته

دبیرخانه مجمع بانوان اروپایی پیرو اهل البیت علیهم السلام

مرکز اسلامی هامبورگ

 16 اردیبهشت 1396 برابر با 6 مای 2017

منبع:حوزه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *