نقش و تأثیر حزب الله لبنان و انصار الله یمن در تحولات جبهه مقاومت

خانه / مطالب و رویدادها / نقش و تأثیر حزب الله لبنان و انصار الله یمن در تحولات جبهه مقاومت

نقش و تأثیر حزب الله لبنان و انصار الله یمن در تحولات جبهه مقاومت

نقش و تأثیر حزب الله لبنان و انصار الله یمن در تحولات جبهه مقاومت

ابرقدرت ها با غول های رسانه ای خود کشورهای مورد تهاجم را اول تضعیف روحیه می کنند سپس اعمال قدرت و سلطه می نمایند. تجربه تاریخ نشان می دهد؛ وقتی مردم کشوری با هم متحد می شوند ابرقدرت ها توان تسلط بر آنها را از هیچ زاویه ای ندارند. حزب الله لبنان و انصارالله یمن تمام مردم کشورشان نیستند اما مورد حمایت و یا حداقل مورد علاقه قاطبه مردمانشان هستند. حزب الله و انصارالله آن بخشی از مردم اجتماعشان هستند که حاضراند برای اصول انسانی، توحیدی و اسلامی خود جانفشانی کنند و با فرهنگ متعالی جهاد و شهادت مأنوس هستند. امام خامنه ای می فرمایند: آنچه می توانست ملتی را به میدان مقاومت وارد کند و نیروئی شکست‌ناپذیر از آنان فراهم آورد، اسلام و جهاد و شهادت بود. دشمنان این را به درستی درک نکردند. (1)

جبهه مقاومت

جبهه مقاومت یا محور مقاومت اصطلاحی است که نخستین بار در مقابل اصطلاح محور شرارت(2)  که توسط جورج دبلیو بوش در سال ۲۰۰۲ مطرح شد، عنوان گردید. در آن زمان گفته شد؛ کشورهایی که رئیس‌جمهور آمریکا از آنها با عنوان «محور شرارت» نام می‌برد، در اصل کشورهای «محور مقاومت» در مقابل ایالات متحده آمریکا و تلاش آن برای سلطه‌گری بر سایر کشورها محسوب می‌شود. (3)  برخی سعی بر این دارند تا جبهه مقاومت را تنها کشور های شیعی و یا هلال شیعی بنامند تا از این طریق بتوانند جنبش مقاومت برادران اهل سنت را در مقابل آنها قرار دهند و با به راه انداختن جنگ شیعه و سنی برای چندمین بار توان کشور های اسلامی بخصوص جبهه مقاومت را به تحلیل ببرند. البته با بوجود آمدن پدیده هایی مانند طالبان و داعش و تشیع انگلیسی همانند افرادی که توهین خلفا و همسر پیامبر را دامن می زنند باید گفت؛ تا حدودی هم موفق شده اند.

هلال شیعی

اصطلاح «هلال شیعی» برای نخستین بار در سال ۲۰۰۴ توسط «ملک عبدالله پادشاه اردن» در مورد به قدرت رسیدن یک حکومت شیعی وفادار به ایران در عراق گفته شد. وی هشدار داد که در صورت بروز این اتفاق، از به هم پیوستن حکومت های ایران، عراق، سوریه با حزب‌الله لبنان یک «هلال شیعی» تشکیل خواهد گشت. (4) اما برای اولین بار در بهمن ماه ۹2 (2014) یعنی درست ۱۰ سال پس از اولین اظهارنظر ملک عبدالله بود که سردار قاسم سلیمانی فرمانده محبوب نیروی قدس سپاه اظهار داشت: »هلال شیعی، سیاسی نیست. هلال شیعی، هلال اقتصادی است. مهم‌ترین مسئله اقتصادی جهان نفت است. ما می‌دانیم سه کشور ایران، عربستان و عراق بیشترین نفت جهان را دارند… تقریباً ۷۰ درصد نفت جهان در این سه کشور واقع شده که همه این ۷۰ درصد در منطقه شیعه نشین است. نفت عراق در همین کُریدور بصره و بغداد و کوت است و در عربستان سعودی ۸۰ درصد نفتش در منطقه شیعه نشین دمام، قطیف قرار دارد و ایران هم که مشخص است.« (5)

حزب‌الله لبنان

حزب‌الله لبنان سازمانی سیاسی-نظامی و جریان اسلامگرای شیعه در لبنان است. حزب‌الله در اوایل سال‌های ۱۹۸۰ م و با الهام از ایدئولوژی اسلام سیاسی حضرت امام خمینی رحمة الله علیه در لبنان ظهور کرد. حزب‌الله لبنان سه هدف اصلی را به عنوان آرمان خود اعلام کرده که عبارتند از: محو آثار امپریالیستی غربی در لبنان، مجازات فالانژهای لبنان و برپایی حکومت اسلامی در لبنان. ایالات متحده آمریکا، هلند، بحرین، مصر، بریتانیا، اتریش، کانادا، اتحادیه اروپا، اتحادیه عرب و اسرائیل، حزب‌الله را در فهرست گروه‌های تروریستی طبقه‌بندی کرده‌اند. بخش نظامی حزب‌الله خود را شاخه مقاومت اسلامی در لبنان می‌داند. (6)

حزب‌الله لبنان پس از سالها جنگ چریکی موفق به آزاد کردن جنوب لبنان از اشغال رژیم صهیونیستی در سال ۲۰۰۰ شد. این جریان پس از آن به فعالیت‌های سیاسی خود تحرک بیشتری داده و به کابینه و مجلس لبنان راه یافت. سید حسن نصرالله در اولین سالگرد جنگ رژیم صهیونیستی و حزب‌الله لبنان، در مصاحبه اختصاصی با صدا و سیمای جمهوری اسلامی ایران اعلام کرد که در طول جنگ از « سرپرست و رهبرش آیت الله سیدعلی خامنه‌ای «رهنمود و راهنمایی دریافت می‌کرده‌است.

جنگ 33 روزه و حزب‌الله لبنان

جنگ رژیم صهیونیستی و لبنان که در اسرائیل به جنگ دوم لبنان و در لبنان به جنگ ژوئیه معروف است، جنگی است که به مدت ۳۳ روز بین ارتش رژیم صهیونیستی و حزب‌الله لبنان به وقوع پیوست و دامنه آن شمال اسرائیل و سراسر لبنان را دربرگرفت. این جنگ با قطعنامه ۱۷۰۱ شورای امنیت سازمان ملل در تاریخ ۱۴ اوت ۲۰۰۶ پایان یافت.

انصارالله یمن

جنبش انصارالله که به جریان حوثی معروف است و پیشتر شباب‌المؤمن نام داشت، جریانی سیاسی و نظامی از شیعیان زیدی یمن است. انصارالله در کنار ارتش یمن هم‌اکنون بر عمده مناطق یمن تسلط دارد. همچنین محمد علی حوثی رئیس کشور فعلی یمن نیز از همین جنبش است. نام «حوثی» به رهبرشان حسین بدرالدین حوثی انتساب دارد که در سال ۲۰۰۴ م توسط نیروهای ارتش یمن به شهادت رسید. (7) شمار نیروهای این گروه حدود یکصد هزار مبارز است و حوزه کاری آنها بیشتر در شمال ‌باختری یمن و استان صعده متمرکز است. اعتراضاتی که به رهبری حوثی‌ها و در مخالفت با افزایش قیمت سوخت و گسترش فساد در دولت یمن صورت گرفت موجب شد کنترل بخش‌های زیادی از پایتخت یمن در اختیار هواداران این گروه بیفتد.

حسین بدرالدین حوثی بنیان‌گذار و رهبر سابق این جنبش در دهه شصت برای آشنایی با اندیشه‌های امام خمینی رحمة الله علیه به قم سفر کرد و به یکی از مریدان امام تبدیل گشت. جنبش حوثی در سال‌های دهه ۸۰ میلادی تشکیل شده‌است. آنان تاکنون برای گرفتن حقوق شیعیان شش بار با حکومت یمن جنگیده‌اند. در ۱۷ بهمن ۱۳۹۳ انصارالله با منحل اعلام کردن پارلمان یمن و تشکیل یک شورای ۵ نفره برای ریاست‌جمهوری، قدرت را در این کشور به دست گرفتند.

پیشینه انصارالله

جنبش حوثی، نخستین بار در سال ۱۹۹۰ م به عنوان جنبش یا سازمانی فکری سیاسی و مسلح ابراز وجود کرد. تا پیش از این، فعالیت اولیه این جنبش، محدود به ارائه آموزش‌های دینی و تربیت و کادرسازی می‌شد. سازمان جوانان مؤمن (الشاب المؤمن) دو مرحله را پشت سر نهاد. مرحله تأسیس و شکل‌گیری که از سال ۱۹۹۰ م و کمی پس از اعلام وحدت دو یمن در برخی از مناطق استان صعده در شمال پایتخت (صنعا) آغاز شد. رفته رفته دامنه فعالیت حوثی‌ها از استان صعده به استان‌ها و شهرستان‌های دیگری کشیده شد که صبغه زیدی بودنشان قوی بود. تا اینکه شمار افراد این مرکز در استان صعده به پانزده هزار تن و بنا به اعلام بیانیه‌ای به نام شیعیان اثناعشری یمنی به هجده هزار تن رسید.

مرحله دوم که مرحله رویارویی مسلحانه یا سازمان‌دهی مسلحانه علنی معروف به جامعه الحوثی است، از سال ۲۰۰۴ م آغاز شد. از این مقطع زمانی به بعد، جماعت حوثی به گروه‌های شبه‌نظامی تبدیل شدند که دارای بُعد ایدئولوژیک بودند. این گروه‌های نظامی طیّ ۴ سال، پنج جنگ مسلحانه را با ارتش یمن سامان دادند. آغاز این دوره چهار ساله 18/6/2004  و پایان آن 17/7/2008  بود. البته میان هر جنگ و جنگ بعدی، دوره استراحتی فاصله می‌انداخت. دامنه عملیات جنگ پنجم، البته گسترده‌تر بود و به مناطق «صعده» محدود نشده و به مناطقی کشیده شد که به طور سنتی، گرایش زیدی هادوی داشتند. یکی از این مناطق، شهرستان بنی حشیش یکی از نزدیک‌ترین شهرها به «صنعاء» است. این جنگ به شدت ارتش یمن را به خود مشغول کرد.

شکستن تابوی رژیم اشغالگر قدس و هیمنه عربستان

جنگ سی و سه روزه حزب الله لبنان با ارتش ششم جهان یعنی اسرائیل غاصب و آزادی خاک لبنان در حالی که رژیم صهیونیستی از حمایت صددرصد اتحادیه اروپا و آمریکای جهانخوار برخورداربود؛ دیگر آبرویی برای بلوک غرب باقی نگذاشت. از طرفی ملک سلمان پادشاه کم تجربه عربستان هم خود را در گیر جنگی ارباب خواسته کرد و با حمله به انصار الله یمن، وارد مردابی شد که نجات از آن غیرممکن می نماید. عربستان در این جنگ فرمایشی هر از چندگاهی ضربه ای دریافت می کند، که صدایش از کاخ سفبد و پاریس و لندن هم بخوبی شنیده می شود. وقتی هیبت زور و زر می شکند نوبت به بالندگی الگو واره های قدرت مردمی حزب الله لبنان و انصار الله یمن می رسد.

منابع و توضیحات

1 – بیانات در کنفرانس حمایت از انتفاضه فلسطین، 9/7/1390‌

2 – روزنامه لیبیایی که در طرابلس منتشر می شود نام کامل آن ؛ صحيفة الزحف الأخضر الورقية

3 – جبهه مقاومت

4 – اساساً گروه‌هایی که بر اصطلاح هلال شیعی تأکید می‌کنند افرادی هستند که به دلایل مختلف مسلمانان شیعه مذهب را یک خطر سیاسی یا اجتماعی و طبقاتی و حتی یک دشمن عینی محسوب می‌کنند.

5 – بهمن 1392، در جمع فرماندهان سپاه استان کرمان

6 –حزب الله لبنان https://fa.wikipedia.org/wiki/

7 – انصارالله یمن https://fa.wikipedia.org/wiki/

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *