استقامت و پشتکار در امر تربیت

خانه / مطالب و رویدادها / استقامت و پشتکار در امر تربیت

استقامت و پشتکار در امر تربیت

بسم الله الرحمن الرحیم

در کار تربیت، یک مربی ممکن است با انواع مشکلات و موانع روبرو شود، ناسازگاری فرزندان، بیماری های گوناگون، همسران ناموافق، مشکلات شغلی، و اختلالات روانی اعضای خانواده و ده ها نمونه دیگر، ممکن است برای یک پدر یا مادر و یا سایر مربیان، به وجود آید، در این گونه موارد سزاوار است که آنان با بردباری، حوصله، استقامت و پشتکار این موانع را تحمل نموده و به اهداف والای تربیت بیندیشند و چنان که گفته اند:

مرد آن است که در کشاکش دهر      سنگ زیرین آسیاب باشد

رسول گرامی اسلام تحمل سختی و مشکلات در راه تربیت و اصلاح فرزند را به منزله جهاد در راه خدا می داند و می فرماید:

کلکم راع وکلکم مسئول عن رعیته و لیس من اشتغل باصلاح نفسه و غیره کمن اشتغل باصلاح نفسه فقط، و لا من صبر علی الاذی کمن رفه نفسه و اراحها فمقاساة الاهل و الولد بمنزلة الجهاد فی سبیل الله؛[1]

 

ای مردم! همه شما نسبت به زیردستان خویش نگهبان و مسئول هستید، کسی که به اصلاح خویش و دیگران مشغول است، همانند کسی نیست که تنها به اصلاح خود می پردازد. کسی که آزار دیگران را تحمل می کند، همانند کسی نیست که در رفاه و آسایش به سر می برد، تحمل سختی های خانواده و فرزند به منزله جهاد در راه خداست.

و حضرت مجتبی علیه السلام نیز سختی های زندگی را کلید پاداش عنوان نموده و انسان را به تحمل سختی ها و مشکلات توصیه می کند و می فرماید:

المصائب مفاتیح الاجر[2]

؛ مصیبت ها و سختی های زندگی کلیدهای پاداش است.

تحمل سختی ها و مشکلات انسان ساز و سعادت آفرین است و هیچ کس بدون رنج و مصیبت به اهداف خویش نرسیده است. پدر و مادری که در برخورد با حوادث دردناک و مشکلات طاقت فرسای زندگی مقاومت کرده و بردباری از خود نشان دهند و خود را در پیچ و خم ها و پستی و بلندی زندگی نبازند، فرزندان آنان نیز این چنین صبور و مقاوم خواهند بود.

امام مجتبی علیه السلام در گفتاری نغز فرمود:

افراد با ایمان در سختی ها به خدا پناه می برند.[3]

مربیان برتر شخصیتی متین و استوار دارند، آنان در تندبادهای حوادث و ناملایمات، پناهگاهی امن و پایدار برای فرزندان و نوجوانان خویش محسوب می شوند.

پی نوشت ها

[1] بحارالانوار، ج 75، ص 113.

[2] همان.

[3] اعلام الدين، ص 137.

منبع : پاک نیا، عبدالکریم؛ تربیت در سیره و سخن امام حسن مجتبی علیه السلام، ص: 69

پایگاه اطلاع رسانی هیات رزمندگان اسلام

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *