بيان آيت الله ناصری در فضيلت شب و روز دحوالارض

بيان آيت الله ناصری در فضيلت شب و روز دحوالارض

خانه / علما وسخنرانان / دیگر سخنرانان / بيان آيت الله ناصری در فضيلت شب و روز دحوالارض

شب 25 ماه ذي القعده يكي از شب‌هاي نمونه در سال است. اعمالي هم دارد كه اگر انسان بتواند انجام دهد بسيار به مورد است. شب عبادت و خلوت كردن با حق خيلي عالي است. شب پوزش طلبيدن از اشتباهات گذشته است. اين شب شب دحوالارض است.

بیان آیت الله ناصری در فضیلت شب و روز دحوالارض

شب 25 ماه ذی القعده یكی از شب‌های نمونه در سال است. اعمالی هم دارد كه اگر انسان بتواند انجام دهد بسیار به مورد است. شب عبادت و خلوت كردن با حق خیلی عالی است. شب پوزش طلبیدن از اشتباهات گذشته است. این شب شب دحوالارض است.

امیرالمومنین علیه السلام در نهج البلاغه می‌فرمایند كه این دنیا قبل از زمین آب بود، تمام دنیا آب بود زمانی كه اراده حق تعلق گرفت بر اینكه آدمی بیافریند، نظر هیبتی به آب شد، كه این آب دریا شروع كرد به موج برداشتن و بر هم خوردن. كف غلیظی پیدا شد،‌ حضرت حق نظر رحمتی به این كف كردند و زمین ایجاد شد.

بيان آيت الله ناصری در فضيلت شب و روز دحوالارض
بیان آیت الله ناصری در فضیلت شب و روز دحوالارض

اول زمینی كه خداوند آفرید زمین مكه مكرمه بود و لذا به زمین ” مكه ام‌القری” می‌گویند، بعد از ایجاد زمین مكه نظر مرحمت و رحمانیت زمین از زیر خانه خدا كشیده و پهن شد تا به شكل فعلی رسیده است

اینكه به نبی اكرم صلی‌الله‌وعلیه‌وآله “اُمّی” می‌گویند معنایش این نیست كه حضرت بی‌سواد بودند.

ملا كاظم معروف و مشهور است در زمان آیت الله بروجردی، بنده مكرر خدمت ایشان رسیدم، امام‌زاده‌ای كه با چند واسطه به امام می‌رسید،‌ یك نظر به او كرده بود تمام قرآن را حفظ شد. كشاورزی بود كه هیچ سوادی نداشت. در امام‌زاده خوابیده بود یك حالی برایش پیدا شده بود و توسلی به حضرت كرد،‌ عنایتی كردند به ایشان به طوری كه تعداد الف و واوهای آیات را هم بیان می‌كرد.

حضرت اباعبدالله علیه‌السلام فرمودند: ” والله ما خلق الله شیئاً إلّا أمره بإطاعته لنا؛ به خدا سوگند كه خداوند هیچ چیزی را نیافرید مگر اینكه او را به اطاعت ما امر كرد.”  هرچه آفریده است از مخلوقات باشد یا از صفات حق باشد، فرقی نمی‌كند، همه به فرمانند. آن وقت حضرت حق به فرد بی‌سواد وحی كند؟! بی‌سوادی نقص است، (العیاذ باالله) پیامبر اكرم صلی‌الله‌وعلیه‎وآله‎والسلم ناقص باشد؟! معنا ندارد.

اینكه می‌گویند “اُمّی” است مثل این است كه می‌گویند فلانی تهرانیه؛ قزوینیه؛ مشهدیه؛ اصفهانیه؛ به رسول اكرم صلی‌الله‎وعلیه‎وآله‎ می‌گویند امی برای این است كه ایشان اهل مكه مكرمه است كه ام القری است، امی بودن به این معناست.

روز بیست و پنجم ماه ذی القعده روزی است كه حضرت عیسی و حضرت ابراهیم به دنیا آمدند. عظمت این ماه به چه دلیلی است، خدا می‌داند.

پایگاه اطلاع رسانی هیات رزمندگان اسلام

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *