علت این که لقب حضرت مهدی عجل الله تعالی فرجه الشریف «اباصالح» است چیست؟

خانه / انتظار و مهدویت / علت این که لقب حضرت مهدی عجل الله تعالی فرجه الشریف «اباصالح» است چیست؟

دلیل اطلاق این لقب بر امام زمان عجل الله تعالی فرجه الشریف روایت امام صادق ـ علیه السّلام ـ می‌باشد. آن حضرت جمیع صفات صالحان و مصلحان را دارد و مصلح به تمام معنی است و با ظهورش تمام جهان را پر از عدل و داد و صلح و سازش خواهد کرد برای همین بر او اباصالح اطلاق می‌شود.

علت این که لقب حضرت مهدی عجل الله تعالی فرجه الشریف «اباصالح» است چیست؟ آیا فرزندی به این نام دارند؟

برای امام عصر عجل الله تعالی فرجه الشریف اسم و کنیه‌های مختلفی ذکر شده که بیشتر آن‌ها از جانب خداوند و پیامبر ـ صلّی الله علیه و آله ـ ، ائمه معصومین ـ علیهم السّلام ـ تعیین شده است، از این رو تا معنای آن اسم در آن حضرت محقّق و صادق نباشد آن را بر او اطلاق نمی‌کنند پس کثرت اسامی و القاب کاشف از کثرت صفات و مقامات عالیه‌ای می‌باشد که هر یک دلالت بر خصوصیتی در آن حضرت می‌کند. نزدیک به ۱۸۲ اسم و کنیه برای حضرت حجت عجل الله تعالی فرجه الشریف بیان کرده‌اند که نشان دهنده کثرت صفات و مقامات آن حضرت می‌باشد.(۱) و اعطای کنیه‌ای به یک شخص لزوماً کاشف از فرزندی بدین نام نیست.

یکی از آن کنیه‌ها «اباصالح» می‌باشد که در میان عرب‌ها معروف می‌باشد که پیوسته در توسّلات و استغاثات خود آن جناب را به این اسم می‌خوانند.

از امام صادق ـ علیه السّلام ـ نقل شده که فرمودند: «هرگاه در راه و بیابانی گم شدید او را به این نام صدا کنید، «یا اباصالح ارشدنا الی الطریق رحمکم الله…»(۲) که طبق نظر اکثر علماء منظور از اباصالح همان حضرت مهدی عجل الله تعالی فرجه الشریف می‌باشد که این اسم در میان جمیع عرب‌های خضرمی و اهل بادیه اشتهار خاصی دارد که در توسلات و ندبه‌ها و شکایت‌ها جز به این اسم، آن حضرت را نمی‌خوانند و این مطلب از داستان‌هایی که از بعضی شیعیان درمانده و گم شده نقل می‌کنند بسیار معهود است که در آن حال امام خود را به این نام می‌خواندند. پس دلیل اطلاق این لقب بر امام زمان عجل الله تعالی فرجه الشریف روایت امام صادق ـ علیه السّلام ـ می‌باشد.(۳) آن حضرت جمیع صفات صالحان و مصلحان را دارد و مصلح به تمام معنی است و با ظهورش تمام جهان را پر از عدل و داد و صلح و سازش خواهد کرد برای همین بر او اباصالح اطلاق می‌شود.

بنابراین ملقّب به اباصالح بودن دلیل بر وجود پسری به این نام نیست.

          یا رَبَّ الحُسَینِ             بحَقَّ الحُسَینِ
اشفِ صَدرَ الحُسَینِ             بظُهورِ الحُجَّة

(۱) النجم ثاقب،علامه نوری، ص ۶۰
(۲) بحارالانوار، ج ۵۲، ص۱۷۶
(۳) نوری، طبرسی، نجم الثاقب، ص۷۳۳

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *