دوران جوانی و مهدی یاوری

خانه / مطالب و رویدادها / دوران جوانی و مهدی یاوری

ایام جوانی دوران درخشندگی و فروغ زندگی، دوران سرور و شادمانی، ایام قوت و قدرت، زمان نشاط و امید و دوران کار، کوشش و شور و هیجان است…

دوران جوانی و مهدی یاوری

ایام جوانی دوران درخشندگی و فروغ زندگی، دوران سرور و شادمانی، ایام قوت و قدرت، زمان نشاط و امید و دوران کار، کوشش و شور و هیجان است.

امام خمینی(ره) در وصیت نامه ای اخلاقی خطاب به فرزندش می گوید: عزیزم! از جوانی به اندازه ای که باقی است، استفاده کن که در پیری همه چیز از دست میرود؛ حتی توجه به آخرت و خدای متعال.(1)

مقام معظم رهبری(دامت برکاته) در تعبیر زیبایی می فرمایند: جوانی در انسان، عبارت از دوران خاصی از عمر است که در آن دوران، انسان به شکفتگی و بالفعل شدن بسیاری از استعدادهای خود میرسد؛ یعنی دوران بروز استعدادها و دوران اوج زیبایی ها و جوشش استعدادها و توانایی هایی که در انسان است. (2)

جوانی و مهدی یاوری

از سویی بیشتر یاران حضرت مهدی(عج) جوانند و این بدان معناست که دوران جوانی بهترین دوران عمر برای ایجاد ویژگی های بنیادین مهدی یاوران و ورود به عرصه ی پرافتخار مهدی یاوری است.

یکی از امتیازات منحصر به فرد شیعه، داشتن رهبران فکری جوان است. در روز ظهور و قیام جهانی امام عصر(عج)، ظاهر امام(علیه السلام) با توجه به سن واقعی ایشان، بسیار جوان است. امام رضا(علیه السلام) میفرماید:

علامت او این است که از لحاظ سن، پیر است؛ ولی برابر دیدگان مردم، جوان؛ به طوری که بیننده گمان میکند او چهل ساله یا کمتر است. نشانه ی او این است که با گذشت روزها و شب ها، پیر نمی شود، تا زمان رحلتش فرا رسد. (3)

از مهمترین ویژگی های اصحاب امام زمان(عج) جوانی و جون گرایی است. اصحاب حضرت هم خود جوانند و هم امورشان را به جوانان می سپارند. تنها به همان درصد که در غذا نمک ریخته می شود،(4) پیرانی در میانشان یافت می شود و مابقی همه جوانند. جوانانی پرشور و پرنشاط که در همان جوانی ره صدساله را پیموده اند و به نهایت درجه ی توحید و معرفت خدا رسیده اند.(5)

جوانانی پرتوان و پرانرژی که هر کدامشان از توان و نیروی چهل مرد برخوردار گشته و به اوج قدرت و صلابت روحی دست یافته اند. جوانانی در اوج ایمان و تقوا که خوف و خشیت الهی قلوبشان را لبریز کرده و به نهایت درجه ی شهود و شهادت نزدیک گردانیده است. از این رو همواره طالب شهادتند و مهمترین آرزویشان این است که در راه خدا و در رکاب امامشان به شهادت نایل شوند(6).

بدین سان دوران طلایی و سرنوشت ساز جوانی را میتوان دوران شکوفایی اخلاق زیبای الهی و جوشش استعداد مهدوی شدن در تمام انسان ها دانست.

  1. امام خمینی، صحیفه نور، ج 20، ص 156.
  2. کودک، نوجوان و جوان از دیدگاه مقام معظم رهبری، ج2، ص233.
  3. علامه مجلسی، بحارالانوار، ج 52، ص 285.
  4. اصحاب مهدی عج جملگی جوانند و پیری در میانشان نیست، مر به اندازه سرمه در چشم یا نمک در غذا، در کمترین چیز در غذا، نمک است. امام علی (علیه السلام)
  5. رادمردانی که خدا را آنگونه که باید، شناخته اند.
  6. امامشان را در میان گیرند و جان خویش را در جنگ ها سپر و پناه او سازند و هرچه را اشاره کند، با جان و دل انجام دهند… همانان که آرزومند شهادتند و تنمایشان از خدا(شهادت در را او) است… خدا به دست آنان، امام حق را یاری فرماید.

پایگاه اطلاع رسانی هیات رزمندگان اسلام

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *