modir-ayar-movaffaq

مهارت ها و اوصاف مدیـر موفق در عیار مدیران – بخش سوم

خانه / آموزش / مهارت ها و اوصاف مدیـر موفق در عیار مدیران – بخش سوم

از جمله مشخصه های مطلوب یک مدیـر ، روحیه ی نشاط و جوانی است. پرنشاط و پر توان بودن یک امتیاز است و بهره گیری از نیروهای جوان و کارآمد امتیاز دیگری است.

مهارت های مدیریتی و اوصاف مدیـر موفق در عیار مدیران

از جمله مشخصه های مطلوب یک مدیـر ، روحیه ی نشاط و جوانی است. پرنشاط و پر توان بودن یک امتیاز است و بهره گیری از نیروهای جوان و کارآمد امتیاز دیگری است.

تلاش هم معیاری برای دستاوردها و کمک های الهی است. به حسب مشیّت الهی ، آنکه در راه طلب دنیا تلاش می کند نصیب خودش را دارد و آنکه برای آخرتش تلاش می کند به مقصودش نائل می شود. لذا برای رسیدن به موفقیت های روزافزون ، نبایستی از تلاشی فروگذار کرد. مدیـر ، با آنچه در توان دارد در میدان باشد و نیروها را مدیریت کند تا آنچه مقدور است و مقدّر است صورت پذیرد. تلاش ، معیار و میزان برای بدست آوردن و حفظ دستاوردهاست.

در دیدار نمایندگان مجلس مورخه 20 خردادماه سال 1370 مقام معظم رهبری فرمودند: «هرکس باید ببیند کجا قرار گرفته است؟ چه مسئولیتی بر دوش اوست؟ چه کار عمده ای بر عهده ی اوست؟ یک لحظه از این کار نباید غفلت کرد و نسبت به آن سستی ورزید. این وظیفۀ ماست.»

در مراسم تنفیذ حکم ریاست جمهوری در سال 1372 حضرت آقا با اشاره به لوازم مسئولیت فرمودند: «(مسئول) برای نفس کار و عمل آماده باشد. تنبلی و بی حالی و سهل انگاری و کار را بدست حوادث و قضا و قدر سپردن، اولین بلایی است که ممکن است یک مدیـر را از صلاحیت کافی و لازم ساقط کند. … اگر کسی واقعاً در بخشی از بخش های کشور احساس می کند که کفایت لازم برای این کار را ندارد ، معلوم نیست که پذیرش آن کار ، مشروع باشد.»

براساس اشاره ای که رهبر معظم انقلاب در دیدار جمعی از مردم گیلان مورخه 11 اردیبهشت 80  داشتند، مسند مسئولیت را برای مسابقه در خدمت و زحمتکشی برشمردند. همچنین فرمودند: «نباید کسانی تصور کنند که رسیدن به ریاست یا فلان مقام –آنچنان که در دنیا رایج است- باید با برخورداری های فراوان همراه باشد.»

از جمله نکات مهم، مسئولیت پذیری و پاسخگویی است. در تاریخ ششم شهریور 1385 در دیدار اعضای دولت با رهبر معظم انقلاب، ایشان فرمودند: «در هر بخشی که ما هستیم مسئولیت آن کاری را که برعهده گرفته ایم این را بپذیریم. زیرمجموعه، زیرمجموعه ماست، احساس مسئولیت کنیم.»

با شماره های قبلی و بعدی ما در بررسی اوصاف مدیر موفق و مهارت های مدیریتی براساس نکات کتاب «عیار مدیران» همراه باشید.

پایگاه اطلاع رسانی هیات رزمندگان اسلام

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *