حجاب و مقتضیات زمان

خانه / مطالب و رویدادها / حجاب و مقتضیات زمان

مساله پوشش در اسلام قابل مقایسه با ابزار الات جنگی نیست چون اساسا حکمت و فلسفه پوشش برای زن به جهت حفظ امنیت نمی باشد .

حجاب و مقتضیات زمان

هیات: اگر از گذشته پیامبر برای امنیت زنان از حجاب استفاده می کرده اکنون اگر آمریکا به ایران حمله کرد شما می خواهید به جای اسلحه از شمشیر برای دفاع از خود استفاده کنید ؟

ادعای پرسشگر عزیز در مورد حکمت پوشش زن در اسلام را تلقی به قبول می کنیم و فرض می نماییم که علت دستور پوشش در اسلام عدم امنیت بوده است . حال باید دید این مساله – یعنی عدم امنیت – مربوط به هزار و چهارصد سال قبل بوده است و در حال حاضر ، چنین مشکلی برای زنان وجود ندارد پس دیگر الزام به پوشش از هیچ توجیه منطقی برخوردار نیست یا اینکه این معضل همچنان وجود دارد پس در نتیجه حکمت وجوب پوشش برای زنان نیز کماکان باقیست ؟
در بررسی این مطلب ، باید گفت که چنین نیست . در حال حاضر و حتی در دنیای به اصطلاح متمدن و کشورهای جهان اول حکومت شهوت برقرار است و امنیت جنسی به هیچ وجه در دسترس نیست . توجه به امار های تجاوز و زنای به عنف در سراسر جهان و نیم نگاهی به گزارش های صفحات حوادث حتی در داخل کشورمان ، به قدری مطلب را روشن می کند که نیازی به ارایه ی شاهد و مدرک نیست . ربودن زنان و دختران و ده ها مورد مشابه دیگر از تجاوزات جنسی ما را به این نکته متوجه می کند که همچنان زنان و دختران ، در دنیای امروزین ، از ناامنی جنسی رنج می برند و این امر ، مطلبی نیست که مشمول گذشت زمان و ترقی ! بشر شده باشد بلکه بر عکس هرچه تمدن مادی بشری با تکیه بر عقل خودبنیاد انسانی پیشرفت کرده به همان میزان بشر دچار مشکلاتی شده که معلول حذف دین و معنویت اصیل از سطح اداره جامعه است.

حجاب و مقتضیات زمان

پس معضل ناامنی جنسی زنان همچنان به عنوان یک مشکل جدی مطرح است .
ایا اساسا علت و فلسفه تشریع حجاب در اسلام ، عدم امنیت بوده است ؟ باید گفت علت دستور پوشش در اسلام عدم امنیت نبوده است . لااقل علت منحصر و اساسی ، عدم امنیت نبوده است ، زیرا این امر نه در اثار اسلامی به عنوان علت پوشش معرفی شده است و نه چنین چیزی با تاریخ تطبیق می کند. در میان اعراب جاهلیت پوشش نبود و در عین حال امنیت فردی بواسطه زندگی خاص قبیله ای و بدوی وجود داشت . امنیتی که در زندگی قبیله ای وجود نداشت ، امنیت اجتماعی یعنی امنیت گروهی بود و این گونه عدم امنیت ها را پوشش نمی تواند چاره نماید .به این معنی که قبیله ای به قبیله دیگرشبیخون می زد .در این شبیخون ها همه چیز دستخوش غارت می گردید ، هم مرد اسیر می شد و هم زن ، پوشش زن برای او امنیت نمی اورد . در ان زمان نوعی امنیت فردی برای زنان وجود داشته است در حالی که پوشش اسلامی هم نداشتند اما بر حسب خوی و عادت قبیله ای بین افراد یک قبیله تجاوز به عنف وجود نداشته است ، به همین خاطر نمی توانیم بگوییم که اسلام صرفا به خاطر برقرار کردن امنیت دستور پوشش را وضع کرده است . بلی ، مساله امنیت زن از گزند تجاوز مرد مورد توجه قانون گذار اسلام بوده است – که در حال حاضر نیز این مشکل برای زنان همچنان موجود است – اما اسلام در واجب کردن پوشش برای زن ، فقط به این مساله توجه نداشته است بلکه فلسفه اصلی پوشش در اسلام اموری مانند ایجاد ارامش روانی ، استحکام پیوند خانوادگی ، استواری اجتماع ، بالا بردن ارزش و احترام زن بوده است که باید در جای خود مورد تبیین و توضیح قرار بگیرند .
با تبیین این مطلب ، مغالطه موجود در پرسش نیز مشخص شد . یعنی مساله پوشش در اسلام قابل مقایسه با ابزار الات جنگی نیست چون اساسا حکمت و فلسفه پوشش برای زن به جهت حفظ امنیت نمی باشد . اما ادوات جنگی چون برای حفظ و ایجاد امنیت به کار گرفته می شوند مشمول تکامل تمدن ها شده و در هر زمانی سلاح مخصوص و ویژه ان دوران باید مورد استفاده قرار گیرد .

منبع: پرسمان

پایگاه اطلاع رسانی هیات رزمندگان اسلام

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *